W roku szkolnym 2024/2025 Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce zorganizowała III edycję Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Poznaję technologiczne triki, osiągam świetne wyniki”. Projekt był realizowany w okresie od 16 września 2024 roku do 16 maja 2025 roku przez szkoły podstawowe z terenu całej Polski.
Patronat honorowy nad inicjatywą objął Minister Edukacji, Mazowiecki Kurator Oświaty, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Natomiast patronat medialny sprawowały czasopisma „W Cyfrowej Szkole” oraz „TIK w Edukacji”.
Głównym celem projektu było wsparcie edukacji informatycznej i medialnej oraz pomoc szkołom w realizacji podstawy programowej zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: „Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.”
Cele szczegółowe projektu były następujące:
- wsparcie nauczycieli klas I-VIII szkół podstawowych w rozwijaniu kompetencji cyfrowych uczniów,
- nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych i informatycznych przez uczniów,
- wzbogacenie wiedzy uczniów i zwiększenie efektywności uczenia się,
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki,
- rozwijanie zainteresowań,
- promowanie stosowania aktywizujących metod nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych,
- wzbogacenie tradycyjnych treści kształcenia i formy przekazu,
- kształtowanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie,
- rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się po sieci internetowej,
- promowanie wykorzystywania przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystania z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej,
- umożliwienie dzielenia się dobrymi praktykami między nauczycielami oraz wymiany wiedzy z innymi szkołami.
Do inicjatywy przystąpiło 129 szkół podstawowych. Projekt ukończyło 4238 uczniów, którzy realizowali zadania pod kierunkiem 200 nauczycieli.
Po zrealizowaniu wymaganych zadań nauczyciele otrzymali zaświadczenia imienne, szkoły – certyfikaty uczestnictwa, a uczniowie – dyplomy grupowe.
Dzięki udziałowi w projekcie nauczyciele mieli możliwość realizacji treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w efektywny i atrakcyjny sposób – poprzez wykorzystanie narzędzi multimedialnych i informatycznych oraz odkrywania tajników współczesnych technologii. Sprzyjał on również dzieleniu się dobrymi praktykami między nauczycielami oraz wymianie wiedzy między szkołami.
Zapraszamy do obejrzenia filmu podsumowującego III edycję projektu na kanale Youtube.
