WSPOMAGANIE UCZNIÓW Z UKRAINY

Zestawienie bibliograficzne książek i artykułów z czasopism dostępnych

w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.

Książki

  1. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie : przepisy prawne, wymagania, wytyczne, rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022. Sygn. W 85340
  2. Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci : między globalnym wykluczeniem a walką o godność / Łukasz Albański. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020. Sygn. W 82448

Artykuły z czasopism

  1. Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? /Małgorzata Swędrowska. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 10-11
  2. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 26-27
  3. Czy na pewno mówimy różnymi językami? / opracowała Katarzyna Kamińska-Holc. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 39-41 Scenariusz zajęć integracyjnych dla klas, do których dołączyli uczniowie z innych krajów.
  4. Ćwiczenia TRE jako narzędzie wspierające powrót dziecka do równowagi po stresie i traumie / Roberta Czarnecka. // Polonistyka. – 2022, nr 3, s. 44-49
  5. Darmowe książki w języku ukraińskim w polskich bibliotekach / Małgorzata Ficoń. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 32-35
  6. Działania Przemyskiej Biblioteki Publicznej na rzecz uchodźców z Ukrainy / Agata Pilawa. // Poradnik Bibliotekarza. – 2022, nr 10, s. 19-21
  7. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. // Wiadomości Historyczne. – 2022, nr 3, s. 41-44
  8. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 5, s. 6-11
  9. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 5 (130), s. 5-10
  10. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 4-8
  11. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 20-23
  12. Integracja dzieci przybywających z Ukrainy. Zbiór dobrych praktyk ułatwiający integrację w szkole / Anna Tracz-Molasy. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 54-58
  13. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym – poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. // Polonistyka. – 2022, nr 3, s. 15-19
  14. Jak pomóc dziecku zrozumieć mechanizm systemu totalitarnego? : propozycja lekcji zainspirowanej śpiewogrą „Bambuko, czyli skandal w krainie gier” Macieja Wojtyszki /Katarzyna Kamińska-Holc.// Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 26-29
  15. Jak rozmawiać o uchodźcach? / Anna Klimowicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 11, s. 47-51
  16. Jak rozmawiać o wojnie / Małgorzata Pomianowska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 4, s. 51-53
  17. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 3, s. 5-7
  18. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska. // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 9-10
  19. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. // Życie Szkoły. – 2022, nr 6, s. 12-14
  20. Miłością braterską da się wiele zaleczyć / Krzysztof Ruszel ; rozm. przepr. Marcelina Metera. //Wychowawca. – 2022, nr 4, s. 20-21
  21. Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 75-77 Dzieci ukraińskie przybyłe z terenów ogarniętych wojną.
  22. Ochrona dzieci w kryzysie humanitarnym / Monika Kamińska. // Niebieska Linia. – 2022, nr 2, s. 12-13
  23. Opiekun tymczasowy dziecka z Ukrainy / Mikołaj Darmosz. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 27-29
  24. Osiem godzin dzieciństwa, czyli dzieci różnych narodowości w przedszkolu / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 48-50
  25. Piętno wojny / Mirosław Sielatycki. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 10-12
  26. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 82-85
  27. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek. // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 11-15
  28. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 10, s. 52-56
  29. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s 41-46
  30. Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś.//  Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 35-38
  31. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 20, 22-26
  32. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Matematyka. – 2022, nr 3, s. 42-49
  33. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 6-11
  34. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 15-21
  35. Scenariusz lekcji dla klas VI-VIII : temat : Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem / Anna Klimowicz. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 78-80
  36. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzie wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 42-50
  37. Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 62-66
  38. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy – zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 5-8
  39. Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 67-71
  40. Wojna w Ukrainie, ale nasze życie nadal płynie / Joanna Pruban. // Remedium. – 2022, nr 2, s. 2-4
  41. Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 9-13
  42. Wprowadzenie do planimetrii : wskazówki do lekcji dla uczniów z Ukrainy w oddziałach przygotowawczych / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa. // Matematyka. – 2022, nr 4, s. 5-10
  43. Wsparcie uczniów w sytuacji wojny w Ukrainie – jak zadbać o emocje dzieci i ich rodziców? /Karolina Appelt. // Głos Pedagogiczny 2022, nr 4 (131), s. 5-8
  44. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodkowska. // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 29-31
  45. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 30-33
  46. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 45-51
  47. Żeby starczyło na dłużej / Marcelina Metera. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 28-29 Nauczyciele w sytuacji nauczania dzieci ukraińskich w szkołach publicznych.

Oprac. Edyta Dobek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót