Zestawienie bibliograficzne książek i artykułów z czasopism dostępnych
w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
Książki
- Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie : przepisy prawne, wymagania, wytyczne, rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022. Sygn. W 85340
- Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci : między globalnym wykluczeniem a walką o godność / Łukasz Albański. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2020. Sygn. W 82448
Artykuły z czasopism
- Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? /Małgorzata Swędrowska. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 10-11
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 26-27
- Czy na pewno mówimy różnymi językami? / opracowała Katarzyna Kamińska-Holc. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 39-41 Scenariusz zajęć integracyjnych dla klas, do których dołączyli uczniowie z innych krajów.
- Ćwiczenia TRE jako narzędzie wspierające powrót dziecka do równowagi po stresie i traumie / Roberta Czarnecka. // Polonistyka. – 2022, nr 3, s. 44-49
- Darmowe książki w języku ukraińskim w polskich bibliotekach / Małgorzata Ficoń. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 32-35
- Działania Przemyskiej Biblioteki Publicznej na rzecz uchodźców z Ukrainy / Agata Pilawa. // Poradnik Bibliotekarza. – 2022, nr 10, s. 19-21
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. // Wiadomości Historyczne. – 2022, nr 3, s. 41-44
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 5, s. 6-11
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 5 (130), s. 5-10
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 4-8
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 20-23
- Integracja dzieci przybywających z Ukrainy. Zbiór dobrych praktyk ułatwiający integrację w szkole / Anna Tracz-Molasy. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 54-58
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym – poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. // Polonistyka. – 2022, nr 3, s. 15-19
- Jak pomóc dziecku zrozumieć mechanizm systemu totalitarnego? : propozycja lekcji zainspirowanej śpiewogrą „Bambuko, czyli skandal w krainie gier” Macieja Wojtyszki /Katarzyna Kamińska-Holc.// Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 26-29
- Jak rozmawiać o uchodźcach? / Anna Klimowicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 11, s. 47-51
- Jak rozmawiać o wojnie / Małgorzata Pomianowska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 4, s. 51-53
- Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 3, s. 5-7
- Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska. // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 9-10
- Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. // Życie Szkoły. – 2022, nr 6, s. 12-14
- Miłością braterską da się wiele zaleczyć / Krzysztof Ruszel ; rozm. przepr. Marcelina Metera. //Wychowawca. – 2022, nr 4, s. 20-21
- Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 75-77 Dzieci ukraińskie przybyłe z terenów ogarniętych wojną.
- Ochrona dzieci w kryzysie humanitarnym / Monika Kamińska. // Niebieska Linia. – 2022, nr 2, s. 12-13
- Opiekun tymczasowy dziecka z Ukrainy / Mikołaj Darmosz. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 27-29
- Osiem godzin dzieciństwa, czyli dzieci różnych narodowości w przedszkolu / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 48-50
- Piętno wojny / Mirosław Sielatycki. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 10-12
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 82-85
- Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek. // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 11-15
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 10, s. 52-56
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s 41-46
- Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś.// Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 35-38
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 20, 22-26
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Matematyka. – 2022, nr 3, s. 42-49
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 6-11
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 15-21
- Scenariusz lekcji dla klas VI-VIII : temat : Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem / Anna Klimowicz. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 78-80
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzie wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 42-50
- Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 62-66
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy – zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 5-8
- Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 67-71
- Wojna w Ukrainie, ale nasze życie nadal płynie / Joanna Pruban. // Remedium. – 2022, nr 2, s. 2-4
- Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 9-13
- Wprowadzenie do planimetrii : wskazówki do lekcji dla uczniów z Ukrainy w oddziałach przygotowawczych / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa. // Matematyka. – 2022, nr 4, s. 5-10
- Wsparcie uczniów w sytuacji wojny w Ukrainie – jak zadbać o emocje dzieci i ich rodziców? /Karolina Appelt. // Głos Pedagogiczny 2022, nr 4 (131), s. 5-8
- Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodkowska. // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 29-31
- Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 30-33
- Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 45-51
- Żeby starczyło na dłużej / Marcelina Metera. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 28-29 Nauczyciele w sytuacji nauczania dzieci ukraińskich w szkołach publicznych.
Oprac. Edyta Dobek