REGULAMIN KORZYSTANIA ZE ZBIORÓW BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ W OSTROŁĘCE
I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
- Regulamin korzystania ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce, zwanej dalej Biblioteką określa sposób i warunki korzystania ze zbiorów stanowiących jej własność oraz uzyskanych drogą wypożyczeń międzybibliotecznych.
- Zbiory udostępniane są na miejscu lub podlegają wypożyczeniom krótkoterminowym w Dziale Informacyjno-Bibliograficznym i Czytelni – zwanym dalej Czytelnią oraz poza Bibliotekę w Dziale Udostępniania Zbiorów – Wypożyczalni – zwanym dalej Wypożyczalnią i w Dziale Zbiorów Specjalnych.
- Zbiory udostępniane są drogą wypożyczeń indywidualnych i międzybibliotecznych.
- Korzystanie z usług Biblioteki jest bezpłatne, z wyjątkiem opłat określonych w Załączniku Nr 1 do Regulaminu.
- Użytkownicy mogą korzystać z Biblioteki w dniach i godzinach podanych do ogólnej wiadomości.
§ 2
- Na terenie Biblioteki obowiązuje zakaz spożywania i przebywania pod wpływem napojów alkoholowych oraz środków odurzających. Zabronione jest również palenie tytoniu i e- papierosów.
- Biblioteka może odmówić korzystania ze zbiorów i usług osobom nie przestrzegającym powszechnie przyjętych norm współżycia społecznego.
§ 3
- Celem przeprowadzenia kontroli zbiorów dyrektor Biblioteki ma prawo wstrzymać wydawanie materiałów, względnie zamknąć poszczególne działy udostępnień na pewien okres.
- Biblioteka przeprowadza planowe reinstalacje systemu bibliotecznego PROLIB. W tym czasie katalog Integro i system są nieczynne, a Biblioteka nie zapisuje czytelników, nie wypożycza i nie prolonguje terminu zwrotu wypożyczonych zbiorów.
- O terminie reinstalacji użytkownicy są informowani komunikatem na stronie internetowej Biblioteki i w mediach społecznościowych.
II. PRAWA I WARUNKI KORZYSTANIA
§ 4
- Zbiory Biblioteki podlegają przepisom o ochronie własności społecznej. Korzystający ze zbiorów mają obowiązek szanowania udostępnionych im materiałów bibliotecznych. Użytkownicy są odpowiedzialni za wszystkie straty wynikłe z ich winy, a Regulamin korzystania ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce jest dokumentem prawnym w dochodzeniu roszczeń Biblioteki w stosunku do czytelnika.
- Prawo do korzystania ze zbiorów i usług Biblioteki mają:
- osoby pełnoletnie zameldowane i/lub zamieszkałe na terenie województwa mazowieckiego;
- osoby pełnoletnie zatrudnione na terenie województwa mazowieckiego;
- osoby, które ukończyły 16 lat, uczące się w szkołach średnich oraz studiujące w szkołach i uczelniach województwa mazowieckiego;
- inne osoby po uzyskaniu zgody dyrektora, a w przypadku placówek filialnych – zgody kierownika filii.
- Użytkownik ma możliwość założenia konta poprzez katalog Integro, węzeł krajowy, aplikację mobilną lub osobiście w Bibliotece. Zakładający konto poprzez katalog Integro lub aplikację mobilną jest zobowiązany w terminie 14 dni od daty zapisu zgłosić się osobiście do Biblioteki w celu dopełnienia formalności poprzez okazanie dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub paszport), karty pobytu lub legitymacji szkolnej. W przypadku zapisu poprzez węzeł krajowy następuje automatyczna weryfikacja danych osobowych, konto czytelnika jest aktywne dzięki czemu można zamawiać i rezerwować materiały biblioteczne.
- Użytkownik Biblioteki może posiadać tylko jedno konto biblioteczne.
§ 5
- W celu założenia konta w Bibliotece wymaga się podania następujących danych osobowych: nazwisko i imię, numer PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e- mail. Wymóg podania przez czytelnika numeru PESEL wynika z nałożonego na Bibliotekę zadania określonego w art. 4 ust. 1 pkt. 1 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt. 5 Ustawy o bibliotekach, tj. obowiązku ochrony materiałów bibliotecznych.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do korzystania z usług Biblioteki.
- Administratorem przetwarzanych danych osobowych jest Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce z siedzibą w Ostrołęce, ul. Piłsudskiego 38, 07- 410 Ostrołęka.
- Z Biblioteką można się skontaktować:
- telefonicznie pod numerem: 29 764 21 29
- pod adresem e-mail: sekretariat@bp.ostroleka.pl
- pisemnie na wyżej wskazany adres,
- w siedzibie Biblioteki.
- We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, e-mail: iod@ckziu.ostroleka.pl lub pisemnie na adres wskazany powyżej.
- Dane osobowe będą przetwarzane w celu świadczenia usług przez Bibliotekę (art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.) oraz prawnie uzasadnionego celu Biblioteki (art. 6 ust. 1 lit. f), jakim jest dochodzenie zadłużeń czytelniczych.
- Dane osobowe mogą być udostępnione firmie windykacyjnej w celu egzekwowania zadłużeń czytelniczych, tylko jeżeli ma to zastosowanie.
- Dane będą przechowywane przez okres pięciu lat od ostatniego skorzystania z usług lub przez okres niezbędny do realizacji prawnie uzasadnionego celu Biblioteki. Okres ten może być wydłużony w przypadku wszczęcia procedury procesu windykacyjnego.
- Na pisemny wniosek użytkownika (Załącznik nr 2) jego dane osobowe mogą być usunięte wcześniej, niż określono w § 5 pkt 8, pod warunkiem rozliczenia konta bibliotecznego.
- Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich poprawiania, modyfikacji, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
- Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza RODO.
- Czytelnik ma obowiązek zawiadomić Bibliotekę o każdorazowej zmianie swoich danych: nazwiska, adresu zamieszkania, numeru telefonu i adresu e- mail.
§ 6
- Podstawę do wypożyczenia zbiorów stanowi karta biblioteczna lub dokument tożsamości. Za wydanie karty fizycznej lub jej duplikatu pobierana jest opłata (Załącznik Nr 1). Użytkownik może korzystać też z bezpłatnej cyfrowej karty czytelnika dostępnej w katalogu Integro i aplikacji mobilnej.
- Uszkodzenie lub zagubienie fizycznej karty bibliotecznej należy niezwłocznie zgłosić dyżurującemu bibliotekarzowi.
- Duplikat fizycznej karty bibliotecznej można otrzymać po zgłoszeniu jej zagubienia lub zniszczenia. Opłatę za jej wydanie określa Załącznik Nr 1 do Regulaminu.
- Właściciel konta jest odpowiedzialny za każde użycie karty bibliotecznej.
- Utworzenie konta bibliotecznego jest jednoznaczne z potwierdzeniem znajomości Regulaminu i akceptacji wszystkich jego zapisów oraz wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych.
III. UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW ORAZ ŚWIADCZENIE USŁUG W DZIALE INFORMACYJNO – BIBLIOGRAFICZNYM I CZYTELNI
§ 7
- Zbiory Czytelni udostępniane są prezencyjnie, tzn. na miejscu oraz wypożyczane krótkoterminowo.
- Użytkownik obowiązany jest każdorazowo wpisać się do „Zeszytu odwiedzin”. Dyżurujący bibliotekarz dokonuje rejestracji odwiedzin w systemie PROLIB.
- W Czytelni obowiązuje atmosfera pracy.
- W Czytelni można korzystać z księgozbioru podręcznego, z czasopism i księgozbioru Wypożyczalni.
- Czytelnik może jednocześnie korzystać z nie więcej niż 10 woluminów lub 10 tytułów prasowych.
- Czytelników korzystających z Czytelni obowiązuje:
- troskliwe obchodzenie się z udostępnionymi materiałami bibliotecznymi oraz zgłaszanie dyżurującemu bibliotekarzowi zauważonych braków i uszkodzeń;
- zgłaszanie dyżurującemu bibliotekarzowi wnoszonych do Czytelni prywatnych materiałów i publikacji;
- zakaz wynoszenia udostępnionych materiałów poza Czytelnię;
- stosowanie się do wskazówek dyżurującego bibliotekarza.
- W razie uszkodzenia lub zniszczenia udostępnionych materiałów bibliotecznych czytelnik zobowiązany jest zrekompensować spowodowane straty.
- Osoby nie stosujące się do Regulaminu i uwag bibliotekarza mogą być pozbawione prawa korzystania z Czytelni na czas określony lub stały.
- Stanowiska komputerowe udostępniane są użytkownikom:
- na czas określony do dwóch godzin w przypadku braku oczekujących;
- na czas określony do jednej godziny w przypadku, gdy na stanowisko oczekuje kolejny użytkownik.
- Stanowiska komputerowe udostępniane są po okazaniu karty bibliotecznej lub dokumentu tożsamości i dokonaniu wpisu w „Rejestrze odwiedzin”. Wpisu każdorazowo dokonuje dyżurujący bibliotekarz.
- Internet i sprzęt komputerowy mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów kulturalnych, edukacyjnych, naukowych oraz do poszukiwania informacji.
- Użytkownikowi zabrania się tworzenia i wyszukiwania materiałów o treści obrażającej uczucia innych, w tym treści pornograficznych, rasistowskich i upowszechniających przemoc.
- Użytkownikowi zabrania się korzystania z komputerów w celach zarobkowych, wykonywania czynności naruszających prawa autorskie twórców lub dystrybutorów oprogramowania i danych.
- Przy stanowisku komputerowym obowiązuje zakaz spożywania posiłków i picia napojów.
- Dźwięk emitowany podczas pracy programów multimedialnych może być odsłuchiwany tylko przez dołączone do komputera słuchawki o natężeniu dźwięku niezakłócającym pracy innym użytkownikom.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia sprzętu komputerowego.
- Przed zakończeniem pracy z komputerem użytkownik zobowiązany jest zapisać wyszukane, pobrane i utworzone dane na własnych nośnikach danych.
- Dyżurny bibliotekarz monitoruje pracę użytkownika i ma obowiązek jej przerwania w przypadku stwierdzenia naruszenia postanowień Regulaminu.
- Okrycia wierzchnie należy pozostawić w wyznaczonym miejscu.
IV. WYPOŻYCZENIA KRÓTKOTERMINOWE
§ 8
- Pod pojęciem wypożyczeń „krótkoterminowych” rozumie się wypożyczenia zbiorów na czas zamknięcia Biblioteki (nocne, weekendowe, świąteczne).
- Wypożyczenia krótkoterminowe dotyczą księgozbioru znajdującego się w Czytelni. Nie wypożycza się wydawnictw informacyjno-encyklopedycznych, atlasów, czasopism.
- Materiały wypożyczone w ramach wypożyczeń krótkoterminowych czytelnik zwraca pierwszego dnia roboczego po okresie zamknięcia Czytelni.
V. WYPOŻYCZENIA MIĘDZYBIBLIOTECZNE
§ 9
- Celem wypożyczeń międzybibliotecznych jest dostarczenie czytelnikom nieposiadanych przez Bibliotekę książek i artykułów z czasopism.
- Materiały biblioteczne sprowadzane drogą wypożyczeń międzybibliotecznych udostępnia się czytelnikom wyłącznie prezencyjnie w Czytelni.
- Warunkiem korzystania z wypożyczeń międzybibliotecznych jest posiadanie ważnej karty bibliotecznej.
- Okres wypożyczenia i możliwość prolongaty reguluje Biblioteka wypożyczająca.
- Czytelnik, który dopuści do uszkodzenia lub zniszczenia dzieła uzyskanego drogą wypożyczenia międzybibliotecznego ponosi wszelkie konsekwencje związane z koniecznością naprawienia szkody, a przede wszystkim musi zapłacić odszkodowanie w wysokości ustalonej przez Bibliotekę wypożyczającą.
- Liczba złożonych jednorazowo rewersów nie może przekroczyć 5 pozycji.
VI. KORZYSTANIE Z DZIAŁU UDOSTĘPNIANIA ZBIORÓW – WYPOŻYCZALNI
§ 10
- Liczba wypożyczonych książek jest zależna od statusu czytelnika:
- nauczyciele i pracownicy oświaty – 10 książek na 4 tygodnie;
- studenci – 10 książek na 4 tygodnie;
- uczniowie – 8 książek na 4 tygodnie;
- inni czytelnicy – 8 książek na 4 tygodnie.
- Termin zwrotu książek może być przedłużony dwukrotnie na okres nie dłuższy niż 56 dni. Czytelnik może to zrobić osobiście, telefonicznie lub poprzez katalog Integro i aplikację mobilną pod warunkiem, że wypożyczone egzemplarze nie są zarezerwowane przez innych czytelników.
- Wypożyczenia i zwroty książek rejestrowane są w komputerowym systemie bibliotecznym na podstawie karty bibliotecznej i kodu kreskowego danego egzemplarza.
- Książki, które są dostępne w Wypożyczalni można zamawiać poprzez konto w katalogu Integro i aplikacji mobilnej. Czytelnik może również zarezerwować książki, które są aktualnie wypożyczone.
- Zamówione i zarezerwowane egzemplarze będą czekać na odbiór 2 dni.
- Propozycje zakupu książki do Biblioteki można zgłaszać poprzez stronę internetową Biblioteki oraz konto w katalogu Integro i aplikacji mobilnej. Wnioski będą realizowane w miarę możliwości finansowych i dostępności poszukiwanych tytułów na rynku. Ostateczną decyzję o zakupie podejmuje bibliotekarz.
- Czytelnik ma obowiązek kontrolowania stanu konta bibliotecznego oraz terminów zwrotu wypożyczonych książek.
- Użytkownik zobowiązany jest do poszanowania wypożyczonych książek. Zabrania się podkreślania tekstu i nanoszenia uwag na marginesach.
- Użytkownik i bibliotekarz zobowiązani są zwrócić uwagę na stan książek przed ich wypożyczeniem i przy zwrocie.
- W razie zagubienia, uszkodzenia lub zniszczenia książki czytelnik zobowiązany jest:
- odkupić ten sam tytuł (to samo lub nowsze wydanie);
- przekazać inną pozycję wskazaną przez bibliotekarza w porozumieniu z kierownikiem Działu Gromadzenia i Opracowania;
- w przypadku braku możliwości spełnienia wyżej wymienionych świadczeń odszkodowawczych wnieść opłatę w wysokości aktualnej wartości niezwróconych książek (w przypadku wyczerpania nakładu – ceny antykwarycznej).
VII. KORZYSTANIE Z DZIAŁU ZBIORÓW SPECJALNYCH
§ 11
- Czytelnik może wypożyczyć 8 jednostek zbiorów specjalnych na okres 7 dni.
- Termin zwrotu wypożyczonych materiałów może być przedłużony dwukrotnie, pod warunkiem, że wypożyczone egzemplarze nie zostały zarezerwowane przez innych czytelników.
- Wypożyczenia i zwroty zbiorów specjalnych rejestrowane są w komputerowym systemie bibliotecznym na podstawie karty bibliotecznej i kodu kreskowego danego egzemplarza.
- Prolongaty wypożyczonych zbiorów można dokonać poprzez katalog Integro, aplikację mobilną, osobiście lub telefonicznie.
- Zbiory specjalne, które są dostępne w Bibliotece można zamawiać poprzez konto w katalogu Integro i aplikacji mobilnej. Czytelnik może również zarezerwować egzemplarze, które są wypożyczone. Zamówione i zarezerwowane zbiory będą oczekiwać na odbiór 2 dni.
- Czytelnicy korzystający z Działu Zbiorów Specjalnych mają wolny dostęp do zbiorów.
- Dział Zbiorów Specjalnych udostępnia czytelnikom stanowisko z telewizorem oraz odtwarzaczami CD, DVD i Blu-Ray celem sprawdzenia treści wypożyczanych płyt. Odsłuchu płyt czytelnicy dokonują przy użyciu dołączonych słuchawek.
- Użytkownicy Biblioteki mają prawo zgłaszania propozycji zakupu zbiorów specjalnych poprzez stronę internetową Biblioteki oraz konto w katalogu Integro i aplikacji mobilnej. Wnioski będą realizowane w miarę możliwości finansowych i dostępności poszukiwanych tytułów na rynku. Ostateczną decyzję o zakupie podejmuje bibliotekarz.
- Czytelnik ma obowiązek kontrolowania stanu konta bibliotecznego oraz terminów zwrotu wypożyczonych zbiorów.
- Przed wypożyczeniem czytelnik winien sprawdzić stan i kompletność zbiorów zgodnie ze specyfikacją umieszczoną na opakowaniu. Jakiekolwiek braki lub uszkodzenia powinny zostać zgłoszone dyżurującemu bibliotekarzowi. Niezgłoszenie braków lub uszkodzeń traktowane jest jako wypożyczenie zbiorów kompletnych.
- Bibliotekarz odbierający od czytelnika zwracane zbiory sprawdza ich stan techniczny i kompletność, zgodnie ze specyfikacją zawierającą ich pełne wyposażenie.
- W przypadku zwrotu gier planszowych/tek edukacyjnych bibliotekarz sprawdza ich stan techniczny i kompletność w ciągu 2 dni roboczych. Aby zapobiec naliczeniu przez system PROLIB opłaty za przekroczenie terminu zwrotu bibliotekarz dokona ich prolongaty.
- Jeśli bibliotekarz stwierdzi niekompletność lub uszkodzenie gry/teki edukacyjnej w stosunku do specyfikacji skontaktuje się z czytelnikiem telefonicznie lub drogą mailową w celu ustalenia dalszego postępowania.
- W przypadku zagubienia, uszkodzenia lub zdekompletowania wypożyczonych zbiorów czytelnik zobowiązany jest :
- odkupić identyczny egzemplarz (taki sam lub nowsze wydanie);
- naprawić lub odkupić zagubione bądź zniszczone elementy;
- przekazać inną pozycję wskazaną przez bibliotekarza w porozumieniu z kierownikiem Działu Gromadzenia i Opracowania;
- w przypadku braku możliwości spełnienia wyżej wymienionych świadczeń odszkodowawczych wnieść opłatę w wysokości aktualnej wartości niezwróconych zbiorów.
- Czytelnik zobowiązany jest do wykonania jednego z wymienionych w punkcie 14 świadczeń w terminie 30 dni, a w szczególnych przypadkach w terminie uzgodnionym z bibliotekarzem.
- Brak spełnienia świadczeń odszkodowawczych skutkuje pozbawieniem czytelnika prawa do korzystania ze zbiorów i usług Biblioteki – blokada konta czytelnika.
- Zagubione, uszkodzone lub niekompletne egzemplarze pozostają na koncie czytelnika do chwili rozliczenia z Biblioteką.
VIII. PRZETRZYMYWANIE ZBIORÓW
§ 12
- Czytelnik jest zobowiązany do terminowego zwrotu wypożyczonych materiałów bibliotecznych.
- Nieterminowy zwrot wypożyczonych materiałów bibliotecznych pociąga za sobą następujące konsekwencje:
- kara finansowa (Załącznik Nr 1);
- upomnienie telefoniczne, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub pisemne, którego koszt ponosi czytelnik (Załącznik Nr 1);
- czasowe lub trwałe pozbawienie prawa korzystania z Biblioteki – blokada konta czytelnika;
- wezwanie ostateczne – pismo wzywające czytelnika do zwrotu materiałów bibliotecznych pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania windykacyjnego i sądowego.
- Powiadomienia wysyłane drogą elektroniczną mają charakter pomocniczy i informacyjny. Niedostarczenie ich do skrzynki elektronicznej nie stanowi podstawy do obniżenia bądź anulowania kary.
- Biblioteka może dochodzić zwrotu bezprawnie przetrzymywanych materiałów bibliotecznych oraz kar naliczonych za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych na drodze postępowania windykacyjnego i sądowego, którego kosztami obciąża się czytelnika (Załącznik Nr 5).
- Opłaty za przetrzymywanie materiałów bibliotecznych podlegają umorzeniu tylko w wyjątkowych sytuacjach (Załącznik Nr 3). Należności względem Biblioteki mogą być rozłożone na raty oraz można wnioskować o odroczenie płatności (Załącznik Nr 4). Decyzję w tych sprawach podejmuje dyrektor placówki.
- Opłaty naliczane przez system biblioteczny PROLIB mogą być dokonywane:
- osobiście w formie gotówkowej (wpłata potwierdzona wydrukiem);
- BLIKIEM lub przelewem elektronicznym poprzez system płatniczy PayU;
- przez BLIK i przelewy elektroniczne mogą być regulowane następujące opłaty: za przekroczenie terminu zwrotu materiałów bibliotecznych, korespondencję, fizyczną kartę biblioteczną, duplikat fizycznej karty bibliotecznej.
- płatność BLIKIEM i przelewem elektronicznym jest możliwa dla użytkowników, którzy podali i zweryfikowali adres e-mail w bibliotecznym systemie PROLIB;
- przy płatności BLIKIEM i przelewem elektronicznym pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 1,25 % od każdej transakcji;
- po uregulowaniu płatności przez system elektroniczny, użytkownik otrzymuje potwierdzenie dokonanej operacji na adres e-mail zgłoszony w bibliotecznym systemie PROLIB;
- reklamacje związane z płatnością BILKIEM, należy zgłaszać na adres e-mail: wypozyczalnia@bp.ostroleka.pl , w ciągu 14 dni od dnia wniesienia opłaty;
- zgłoszenie reklamacji musi zawierać: nazwisko i imię osoby wnoszącej reklamację, numer karty bibliotecznej, datę płatności, kwotę płatności oraz powód reklamacji. Zgłoszenia bez wymaganych informacji nie będą rozpatrywane;
- w terminie 14 dni od zgłoszenia reklamacji, Biblioteka ma obowiązek jej rozpatrzenia. Jeśli w tym terminie reklamacja nie może zostać rozpatrzona, Biblioteka powiadomi użytkownika o przyczynach opóźnienia i przewidywanym terminie rozpatrzenia. Informacje o zgłoszonej reklamacji będą przekazywane na adres e – mail zgłoszony w bibliotecznym systemie PROLIB;
- skutkiem rozpatrzenia reklamacji może być: uznanie reklamacji, odmowa uznania reklamacji, pozostawienie reklamacji bez rozpatrzenia, co następuje w przypadku niedopełnienia formalności;
- Biblioteka nie odpowiada za problemy techniczne leżące po stronie operatora płatności online.
- Czytelnik będący dłużnikiem Biblioteki będzie pozbawiony korzystania ze zbiorów i usług – blokada konta czytelnika.
- Zwrot wszystkich materiałów bibliotecznych oraz uregulowanie zobowiązań wobec Biblioteki stanowią warunek uzyskania rozliczenia z Biblioteką.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
- Czytelnik zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu i stosowania się do zawartych w nim postanowień.
- Czytelnik nie stosujący się do niniejszego Regulaminu może być, na podstawie decyzji dyrektora Biblioteki Pedagogicznej, czasowo lub na stałe pozbawiony prawa korzystania z Biblioteki.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- pisemnie – na adres Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce, ul. Piłsudskiego 38, 07- 410 Ostrołęka lub składane osobiście od poniedziałku do piątku w godzinach 8– 16
- za pomocą poczty elektronicznej – sekretariat@bp.ostroleka.pl
- przez epuap: /BP_Ostroleka/SkrytkaESP
- ustnie do protokołu
- Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków dostępna jest na stronie BIP http://bpostroleka.bip.eur.pl/public/
- Rozstrzyganie problemów szczegółowych, nie uregulowanych postanowieniami niniejszego Regulaminu, należy do kompetencji dyrektora Biblioteki.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1.04.2025 r.
Załącznik Nr 1
Rodzaj oraz wysokość opłat pobieranych przez Bibliotekę Pedagogiczną w Ostrołęce
Lp. | Opłata za: | Wysokość opłaty |
1. | przekroczenie terminu zwrotu wypożyczonych książek | 0,50 zł za każdy 1 tydzień przetrzymania |
2. | przekroczenie terminu zwrotu wypożyczonych zbiorów specjalnych | 0,50 zł za każdy 1 dzień przetrzymania |
3. | upomnienie | 5 zł za każde wysłane upomnienie |
4. | karta biblioteczna, duplikat karty bibliotecznej | 2 zł |
5. | dodatkowe opłaty pocztowe | zgodnie z cennikiem Poczty Polskiej |
6. | egzemplarz zagubionej lub zniszczonej publikacji | każdorazowo określa Biblioteka (wpłata na konto bankowe) |
nr rachunku bankowego Biblioteki – PKO Bank Polski SA 09 1020 1026 0000 1002 0230 8690 |
Załącznik Nr 2
Załącznik Nr 3
Procedura umarzania należności, rozkładania ich na raty oraz odraczania płatności przypadających Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce
- Należności mogą być umarzane z urzędu w całości, jeżeli:
- osoba fizyczna zmarła,
- minął okres przedawnienia roszczeń wynikający z art. 118 Kodeksu cywilnego.
- Na wniosek dłużnika terminy spłaty całości albo części należności mogą zostać odroczone lub płatność całości albo części należności może zostać rozłożona na raty – w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.
- Do podejmowania decyzji w sprawie odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych na pisemny wniosek dłużnika uprawniony jest dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
- Okres odroczenia terminu płatności i rozłożenia na raty nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku przez dłużnika.
- Wniosek o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty powinien zawierać co najmniej:
- imię i nazwisko,
- aktualny adres zamieszkania,
- telefon kontaktowy,
- adres e-mail,
- wskazanie kwoty zadłużenia z oświadczeniem dłużnika o uznaniu tej kwoty,
- informacje o sytuacji majątkowej, innych istniejących zobowiązaniach dłużnika,
- przyczyny ubiegania się o odroczenie terminu spłaty w całości lub części należności lub rozłożenie spłaty całości lub części należności na raty,
- proponowane terminy i kwoty spłaty pokrycia zadłużenia.
- Dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce w terminie 14 dni od złożenia przez dłużnika kompletnego wniosku, dokonuje wstępnej weryfikacji wniosku, a w szczególności bada, czy występują okoliczności warunkujące udzielenie umorzenia, rozłożenia na raty, odroczenia płatności.
- Udzielenie lub odmowa udzielenia ulgi następuje w formie pisemnej nie później niż w ciągu 30 dni od złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku przez dłużnika.
- Jeżeli decyzja dyrektora Biblioteki Pedagogicznej o umorzeniu dotyczy tylko części należności, określa się w nim termin zapłaty pozostałej części należności.
- W decyzji dyrektora Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce o odroczeniu terminu zapłaty należności lub o rozłożeniu jej na raty należy określić ilość rat, termin spłaty oraz inne niezbędne postanowienia.
- Od należności pieniężnej, której termin płatności odroczono lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za opóźnienie za okres od dnia złożenia wniosku do upływu terminu zapłaty wynikającego z decyzji Dyrektora Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
- Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna jeżeli:
- dłużnik nie spłacił w ustalonym terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin płatności został odroczony lub która została rozłożona na raty,
- dowody, na podstawie których udzielono ulgi okazały się fałszywe,
- dłużnik wprowadził wierzyciela w błąd, co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi.
- Od decyzji dyrektora Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce ws. umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty należności pieniężnych, nie przysługuje odwołanie.
Okresy przedawnienia roszczeń
- Roszczenia przysługujące Bibliotece wobec czytelników są roszczeniami o charakterze cywilnoprawnym. Dla przedawnienia roszczeń biblioteki z tytułu opłat za zagubienie wypożyczonych dokumentów, przetrzymywanie materiałów bibliotecznych i kosztów wysłania upomnień do dnia 8 lipca 2018 r. należy stosować termin 10-letni wynikający z art. 118 Kodeksu cywilnego. Po zmianie Ustawą z dnia 13 kwietnia 2018 r. od dnia 9 lipca 2018 r. termin przedawnienia wynosi 6 lat.
- Okres przedawnienia następuje ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego, w którym przedawnia się roszczenie.
Załącznik Nr 4
Załącznik Nr 5
Procedura windykacji Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce
- Procedura windykacji określa szczegółowe zasady, sposób i tryb postępowania prowadzonego w celu skutecznego egzekwowania wierzytelności należących do Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
- Postanowienia procedury mają zastosowanie do wierzytelności powstałych z tytułu niezwrócenia wypożyczonych materiałów bibliotecznych oraz nieuregulowanych opłat za przetrzymywanie wypożyczonych materiałów bibliotecznych, w tym opłat za wysłane upomnienia.
- Procedura windykacyjna może zostać rozpoczęta, jeżeli czytelnik nie zwrócił w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych lub nie uregulował należnych opłat, a jego należności względem Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce wynoszą co najmniej 200,00 zł.
- Windykacja prowadzona będzie w stosunku do osób, które ukończyły 18 lat.
- W celu odzyskania własności i roszczeń finansowych Biblioteka ustala następującą procedurę windykacji:
- system biblioteczny automatycznie wysyła przypomnienie o terminie zwrotu wypożyczonych materiałów bibliotecznych na adres e-mail czytelnika,
- do Czytelników przetrzymujących wypożyczone materiały biblioteczne zostanie wysyłane listem poleconym, poprzez e-mail lub e-doręczenie upomnienie,
- do Czytelników posiadających na swoim koncie bibliotecznym nieuregulowane kary i opłaty może zostać wysyłane listem poleconym, poprzez e-mail lub e-doręczenie wezwanie do zapłaty,
- w przypadku braku reakcji czytelnika na upomnienia i wezwanie do zapłaty, trafia on na listę dłużników Biblioteki.
- Kierownicy działów i filii zobowiązani są do systematycznego prowadzenia czynności zmierzających do uregulowania zobowiązań czytelników wobec Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
- Biblioteka zastrzega sobie prawo przekazania listy dłużników firmie windykacyjnej, z którą podpisze umowę o dochodzenia roszczeń o zwrot własności i naliczonych opłat.
- W celu obsługi procesu windykacji Biblioteka przekaże firmie windykacyjnej następujące dane dłużników: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, wysokość zadłużenia, datę powstania zaległości i datę wysłania monitu (upomnienia), informację z jakiego tytułu jest naliczana kara.
- W przypadku braku spłaty zobowiązań z uwzględnieniem interesu Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce, aby nie dopuścić do przedawnienia roszczeń, sprawy zadłużenia mogą zostać skierowane na drogę postępowania sądowego.
- Wszelkie koszty postępowania sądowego ponosi dłużnik Biblioteki.