Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania…

PRIORYTETY MEN 2021/2022

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

WYDAWNICTWA ZWARTE

autor: Małgorzata Zaremba

Co kryje zachowanie? : jak nauka o mózgu oraz współczucie pomagają zrozumieć i rozwiązać trudności behawioralne dzieci / Mona Delahooke ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021. W 83888

Diagnoza stanu kształcenia na odległość w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej oraz potrzeb edukacyjnych polskich nauczycieli i odbiorców w zakresie kształcenia na odległość / [aut. Krzysztof Chmielewski]. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2013.

Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja / pod redakcją Katarzyny Wrońskiej. –  Wydanie I.  – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. W 83826

Dualność oceniania w szkolnictwie polskim / Lidia Pawlusińska. –  Wydanie I.  – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020. W 83827

Edukacja państwowa : kształcenie czy programowanie? : krytyczny raport o stanie systemu oświaty, zawierający analizę problemu i rekomendacje zmian / Karol Sobiecki ; [redaktor: Jan Kubań]. – Warszawa : Polsko-Amerykańska Fundacja Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego PAFERE : QBS – Quality Business Software Sp. z o.o., Wrocław : Stowarzyszenie Libertariańskie, czerwiec 2021. W 83830

Eksperyment Nowej Edukacji w Chinach / Zhu Yongxin ; [tłumaczenie z języka angielskiego Jakub Kułaczkowski]. – Toruń ; Łysomice : Time Marszałek Group, 2019. W 82382

E-learning : kultura studiowania w przestrzeni sieci / Krzysztof Kuźmicz. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo  Psychologiczne, 2015.   W 75630

E-learning na uczelniach : koncepcje, organizacja, wdrażanie / pod redakcją Ryszarda Tadeusiewicza. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. W 83896

Ewaluacja społeczna w edukacji  / Sylwia Jaskuła. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls, 2018. W 79623

Informatyka w edukacji : edukacja informatyczna a rozwój społeczeństwa : kształcenie na odległość / redakcja Anna Beata Kwiatkowska, Maciej M. Sysło ; Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne. –  Wydanie I.  – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020. W 83898

Jak budować dobrą szkołę? : potencjał i bariery ewaluacji w oświacie / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. W 79693 ; 79692 P

Jak uczyć (się) zdalnie? : podręcznik dla nauczycieli, uczniów i przedsiębiorców wraz z opisem funkcjonalności platform i innych narzędzi e-learningu nie tylko na czas pandemii COVID-19 / Jacek Woźniak, Marcin Staruch, Michał Jurek, Wioletta Wereda, Piotr Zaskórski. –  Wydanie I.  – Warszawa : CeDeWu, 2020. W 83743; W 83784

Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po kroku / Rafał Michałowski, Wojciech Myka. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2014.  Br.3622, Br.3623

Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka / Iveta Kovalčíková, Bożena Muchacka. – Kraków : Wydawnictwo PETRUS, 2021. W 83832

Meandry e-learningu / Grażyna Penkowska. – Warszawa : Difin, 2010. W 67572

Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży / Grażyna Cęcelek. –  Wydanie pierwsze.  – Warszawa : Difin, 2020. W 82921 ; W 83545

Nowe media w komunikacji wewnętrznej uczelni publicznych / Damian Doleciński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2021. W 83838

Po szkole : rozmowy o edukacji (2015-2020) / Sławomir Iwasiów. –  Wydanie I.  – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2021. W 83839

Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe / Wiesław Przybyła, Magdalena Ratalewska. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2012. W 70225

Poszukiwacze wzorów : autyzm a ludzka wynalazczość / Simon Baron-Cohen ; przekład Agnieszka Nowak-Młynikowska. – Sopot : Smak Słowa, 2021. W 83912

Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów / Sławomir Trusz. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2018. W 79448

Szkoła : wspólnota dążeń? / pod redakcją Aleksandry Minczanowskiej, Anny Szafrańskiej-Gajdzicy, Mirosława J. Szymańskiego. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. W 76293

Wykład w kształceniu na odległość / Wioletta Kwiatkowska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011. W 68496

ZASOBY INTERNETU

MULTIMEDIA

autor: Izabela Łada
Multimedia dostępne w BP w Ostrołęce pomocne w realizacji tego kierunku (wybór).

Resilio [Pomoce dydaktyczne]. – Niemcy : OH Verlag – Moritz Egetmeyer, [2020]. PD 164

SuperDziecko [Pomoce dydaktyczne] ; SuperDzieci grają w raz, dwa, trzy! : gry planszowe o charakterze edukacyjno-wychowawczym i terapeutycznym / Aleksandra Kowalska, Jakub Mateusz Kowalski. – Niezdrowice : Komlogo Piotr Gruba, [201?]. PD 9

Logopedyczne układanki : głoska sz / [Teka] / opracowanie Małgorzata Hinz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012. PD 89

Buźki [Pomoce dydaktyczne] : zabawa logopedyczna. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, [2012]. PD 199

MASTPI [Pomoce dydaktyczne] : karty edukacyjno – terapeutyczne / Magdalena Stręk-Pióro. – Lublin : Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów Klanza, [2020?]. PD 163

Dzieci kontra Rodzice [Pomoce dydaktyczne] : Bądźmy zdrowi. – Warszawa : Kangur sp. z o.o., [2020]. PD 230

Łamacz lodów [Pomoce dydaktyczne] : daj się poznać / Dagmara Teczke ; grafika Dominika Kanar. – Kraków : Produkty Terapeutyczno-Edukacyjne Heim, 2020. PD 268

Trening słuchowy Magdaleny Krawczun : [Dokument dźwiękowy] : melodie, dźwięki, piosenki : pomoc dla nauczycieli, terapeutów i rodziców przy pracy z dziećmi. – Wrocław : Wydawnictwo Continuo, [2015]. CD 1780

Trening słuchu – naucz się rozróżniać głoski [Dokument elektroniczny] / redaktor prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1507

Jąkanie – trening płynnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1510

Natura [Pomoce dydaktyczne]. Dziesięciominutowe wyzwanie dla Twojego umysłu. Ile jesteś w stanie zapamiętać w ciągu 10 sekund? – Wielka Brytania : The Green Board Game ; Kraków : Albi Polska Sp z o.o., 2017. PD 59

Ubongo [Pomoce dydaktyczne] : Szalona gra, która rozkręci twój mózg / Grzegorz Rejchtman ; ilustracje Bernd Wagenfeld, Karl Homes, Nicolas Neubauer. – Warszawa : Egmont Polska Sp. z o.o., 2020. PD 239

Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Captain Macaque ; Hiszpania : SAS Captain Macaque ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2017. PD 131

Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania : Dzieci / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Zygomatic Games ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2021. PD 286

Dzieciaki naśladują zwierzaki [Teka] : zestaw kart do wykorzystania w terapii integracji sensorycznej / Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. GF 64

Uważność i spokój żabki [Dokument dźwiękowy] : 11 ćwiczeń uważności dla dzieci od 5 do 12 lat / Eline Snel ; przekład Matylda Falkiewicz ; redakcja Jolanta Tadeusiak, Blanka Łyszkowska. – Warszawa : Wydawnictwo CoJaNaTo, [2015]. CD 2040 pojedyncza [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1918

Jak bezpiecznie korzystać z… [DVD] : portali społecznościowych? / reż. Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : TUTTO Arts & Media : 2013. DVD 2073

Hejt – przemoc w Internecie [DVD] / reżyseria Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : Multieducatio.pl, 2018. DVD 3550

Cyfrowy świat [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVD 3692, 4384

CZASOPISMA

autor: Edyta Dobek

Wsparcie dzieci i dorosłych w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19

Wykaz artykułów z czasopism dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.

  1. A po co komu relacje? / Marta Matuszewska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 110-115
  2. Bohaterowie Grimmowskich baśni i Covid-19, czyli „KoronaBajki” w dobie pandemii / Dorota Sadowska. // Guliwer. – 2021, nr 1, s. 30-45
  3. Budowanie poczucia wspólnoty / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 58
  4. Buduj na wartościach i marzeniach młodzieży / rozmowa z Leszkiem Szawińskim, pedagogiem i profilaktykiem, laureatem nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku w konkursie Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Rozmawiała Monika Pilch. // Remedium. – 2021, nr 3, s. 8-10
  5. COVID-19 – o lęku przed nieznanym / Anna Naruszewicz. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 6-8
  6. COVID-19 a depresja u sportowców / Oskar Hejmowski. // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2021, nr 2, s. 50-53
  7. COVID-19 a sytuacja przedszkola. Najnowsze wytyczne / Beata Patoleta. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 12 (116), s. 6-10
  8. COVID-19 a wykluczenie cyfrowe seniorów / Jacek Prądziński. // Poradnik Bibliotekarza. -2021, nr 1, s. 5-6
  9. Diagnoza dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w czasie pandemii COVID-19 / Mariusz Wielebski. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 43-50
  10. Dwa światy – jedna rzeczywistość : zdalna edukacja i powrót do szkoły „pod lupą” praktyków / Hanna Drzewiecka-Krawczyk, Agnieszka Baska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 91-98
  11. Dziecko, edukacja i pandemia – wybrane refleksje matki – pedagoga / Katarzyna Sadowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 43-58
  12. Dziecko w czasach zarazy : rozmowa z doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, Magdaleną Śniegulską / rozm. przepr. Kinga Bartkowiak. // Życie Szkoły. – 2020, nr 5, s. 10-14
  13. Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 24-28
  14. Etyczne podejmowanie decyzji w obliczu COVID-19 / przygotowane prze Kathryn Conley Wehrmann. // Praca Socjalna. – 2020, nr 2, s. 19-22
  15. Funkcjonowanie szkół w czasie pendemii – wnioski po pierwszych tygodniach działalności / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 12 (107), s. 13-18
  16. Jak sobie radzić z pandemicznym stresem / Melinda Wenner Moyer. // Świat Nauki. – 2021, nr 4, s. 32-37
  17. Jak żyć w czasach pandemii i nie zwariować? / Sylwia Pawłowska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 2-5
  18. Jaką lekcją jest doświadczenie epidemii COVID-19? / Kinga Kuszak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 9-23
  19. Kryzys epidemiczny w szkole – dynamika i konsekwencje / Aleksandra Kubala-Kulpińska. // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 9 (118), s. 55-58
  20. Kształcenie w przedszkolu, czasami na odległość / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 10, s. 6-9
  21. Minimalizowanie ryzyka zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2 : wskazówki dla szkół / Barbara Woynarowska. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 2-5
  22. Moje dziecko (nie) idzie do szkoły – refleksja na temat przekraczania progu szkolnego w dobie pandemii / Anna Ratajczak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 59-63
  23. Myślmy o sobie dobrze! / z Tomaszem Bilickim rozmawiała Kinga Bartkowiak. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 10-13
  24. Nie taki straszny lęk : jak wspierać dzieci, kiedy się boją? / Agnieszka Ludorowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 33-36
  25. „Niecodzienna codzienność” ucznia w początkach pandemii – z doświadczeń pięcioklasistów / Małgorzata Dankowska-Kosman. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 4, s. 32-40
  26. Odpowiedzialność za najmłodszych – nie tylko w dobie pandemii / Katarzyna Kulesza. // Niebieska Linia. – 2020, nr 3, s. 6-9
  27. Opowieści, które wspierają w traumie / Katarzyna Schier. // Charaktery. – 2021, nr 3, s. 36-41
  28. Organizacja pracy przedszkola w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 6 (113), s. 18-23
  29. Organizacja pracy szkoły w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 9 (104), s. 23-28
  30. Osoby starsze w okresie izolacji spowodowanej pandemią Covid-19 (komunikat z badań) /Elżbieta Subocz, Katarzyna Ratuszyńska. // Praca Socjalna. – 2021, nr 2, s. 41-57
  31. Oswoić strach / Magdalena Śniegulska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 9-11
  32. Plan pomocy potrzebny od zaraz : sytuacja kobiet w kryzysie spowodowanym COVID-19 /Paulina Szczupaczyńska. // Niebieska Linia. – 2020, nr 2, s. 9-10
  33. Pomaganie osobom stosującym przemoc w czasie pandemii / Dorota Dyjakon. // Niebieska Linia. – 2020, nr 4, s. 21-23
  34. Program profilaktyczny SPINACZ jako wsparcie młodzieży w czasie pandemii / Maja Łoś, Andrzej Koc, Fundacja Wychowanie w Dialogu. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 65-77
  35. Przygotowanie do egzaminów w warunkach pandemicznych : jak wspierać uczniów? / Agnieszka Ludorowska. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 36-40
  36. Psychologiczne skutki pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 57-58
  37. Psychospołeczne skutki e-szkoły / Maciej Frasunkiewicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 8, s. 43-45
  38. Rozmowa w świecie nowych technologii i pandemii koronawirusa / Joanna Pruban. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 16-17
  39. Rozmowa ze sceptycznym uczniem / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 57
  40. Rozwój przedszkolaka w domu : o realizacji zadań z podstawy programowej poza przedszkolem / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 29-32
  41. Samopoczucie w e-szkole i jakość życia młodzieży w warunkach pandemii / Agnieszka Buczak. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 7, s. 29-40
  42. Sceny rodzinne w czasach pandemii / Anna Maria Nowakowska. // Niebieska Linia. – 2021, nr 1, s. 12-13
  43. Seniorzy i ich funkcjonowanie fizyczne, psychiczne i społeczne : uwagi na marginesie pandemii COVID-19 / Anna Sanecka. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 60-70
  44. Skutki uboczne izolacji społecznej u dzieci i młodzieży / Jolanta Kmita. // Remedium. – 2020, nr 9, s. 12-14
  45. Terapia w czasie zarazy / Storrada Grabińska-Ujda. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 3, s. 12-13
  46. Uczeń niepełnosprawny w wirtualnej rzeczywistości : wyzwania i efektywność zdalnego kształcenia uczniów z trudnościami rozwojowymi w czasie pandemii Covid-19 / Anna Zgrzebniak. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 82-90
  47. Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 51-53
  48. Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3/4, s. 30-32
  49. Wsparcie teraz najważniejsze / Agnieszka Litwa-Janowska ; rozm. AL. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 2, s. 12-14
  50. Wychowanie w dobie pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 55-56
  51. Wyobcowanie i samotność w obliczu zjawiska pandemii wśród uczestników warsztatów terapii zajęciowej / Żaneta Krzywoń. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 32-40
  52. Zagrożenia bezpieczeństwa dziecka we współczesnym świecie- wybrane problemy / Tomasz Sadowski. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 25-42
  53. Zdalnie, w trosce o relacje i dobrostan uczestników : o pracy w dziennych formach wsparcia w czasie pandemii / Katarzyna Stec, Aleksandra Dylejko. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 34-42
  54. Żeby czuli się bezpiecznie – uczniowie w sytuacji pandemii koronawirusa / Adriana Kłoskowska. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 55-58
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return