Priorytety men 2022/2023
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
autor: Edyta Rogala









Zajęcia z wychowawcą : ćwiczenia, gry i karty pracy dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej / Anna Kaim. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2021. W 84516

autor: Edyta Dobek
Spis artykułów z czasopism za lata 2012-2022
- Co to jest dobro? : scenariusz lekcji dla klasy I szkoły podstawowej / Adam Kalbarczyk. // Polonistyka. – 2018, nr 3, s. 30-33
- Dążymy do prawdy : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy II i III / Izabela Faleńczyk, Małgorzata Sasin. // Wychowawca. – 2018, nr 3, s. 28-29
- Dobro czyń cały rok! / Anna Kałuba-Korczak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 10, s. 3-7
- Dobrze mówić o drugim człowieku… / Tomasz Minorczyk. // Wychowawca. – 2016, nr 7/8, s. 44
- Dziecko w świecie van Gogha / Adriana Rozwadowska. // Guliwer. – 2018, nr 2, s. 37-44
- Jak pięknie jest być radosnym : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas II i III / Małgorzata Sasin, Izabela Faleńczyk. // Wychowawca. – 2018, nr 7/8, s. 48-49
- Moc, by czynić dobro / Agata Gołda. // Wychowawca. – 2019, nr 9, s. 27
- Ocalić piękno / Maria Kowal. // Wychowawca. – 2020, nr 11, s. 8
- O wdowim groszu, prawdzie, miłości / Piotr Petrykowski. // Wychowanie Na Co Dzień. – 2017, nr 1/2, s. 23-27
- Piękno kwiatów : scenariusz zajęć świetlicowych : Aneta Kuch. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 3, s. 18-19
- Piękno ojczystego języka / Alina Bielawska. // Wychowawca. – 2017, nr 5, s. 21
- Poprzez kontakt z poezją rozwijać w uczniach uważność, skupienie, wrażliwość na piękno otaczającego świata… / Kinga Kuszak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 1, s. 23-37
- Prawdziwe piękno / scenariusz zajęć świetlicowych / Marta Barszczowska. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 2, s. 24-25
- Przedszkole – przestrzeń odkrywania dobra, prawdy i piękna / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 8, s. 25-28
- Rozmowy z uczniami o kulturze. Cz. 3, Piękno i brzydota we współczesnym świecie / Monika Sławińska. // Wychowanie Muzyczne. – 2019, nr 5, s. 34-41
autor: Izabela Łada
Mulimedia ze zbiorów BP w Ostrołęce pomocne w realizacji tego kierunku (wybór)






Dobre wychowanie [Pomoce dydaktyczne] : grzeczny czy psotnik? / Zofia Dziewiątkowska ; wiersze Magdalena Kuczyńska ; ilustracje Barbara Galińska ; instrukcja Julia Pogorzelska. – Częstochowa : Adamigo, 2012. PD 11 Najlepszą formą wychowania jest dobry przykład, dlatego stworzono układankę dydaktyczną dla dzieci w wieku przedszkolnym Dobre wychowanie. Podczas zabawy dzieci zapoznają się z przykładami zarówno dobrego jak i złego zachowania, dzięki czemu nauczą się je rozróżniać.
Filmowe godziny wychowawcze. Cz. 1 [DVD] / scenariusz i reżyseria Tomasz Mucha. – Kraków : Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2012. DVD 2163 Filmy edukacyjne z serii: O co chodzi? dotyczą problemów, z którymi młody człowiek styka się w codziennym życiu. Nie zawsze samodzielnie znajduje odpowiedź na nurtujące go pytania. Historie opowiedziane w filmach powinny mu w tym pomóc. Prowokują i zachęcają do dyskusji. Do płyty dołączono druk ze scenariuszami zajęć do filmów.
Filmowe godziny wychowawcze. Cz. 2 [DVD] / scenariusz i reżyseria Tomasz Mucha. – Kraków : Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2013. DVD 2164 Filmy edukacyjne z serii: O co chodzi? dotyczą problemów, z którymi młody człowiek styka się w codziennym życiu. Nie zawsze samodzielnie znajduje odpowiedź na nurtujące go pytania. Historie opowiedziane w filmach powinny mu w tym pomóc. Prowokują i zachęcają do dyskusji. Do płyty dołączono druk ze scenariuszami zajęć do filmów.
Gorzka czekolada [Książka mówiona] : i inne opowiadania o ważnych sprawach / Paweł Beręsewicz, Barbara Kosmowska, Katarzyna Ryrych, Wojciech Cesarz, Katarzyna Terechowicz ; czytają: Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Paweł Królikowski, Antoni Królikowski ; projekt okładki i ilustracje Anita Głowińska. – [Warszawa] : Fundacja „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom” : Prószyński Media : we współpracy z Biblioteką Akustyczną, copyright 2016. CD 2084 Zbiór opowiadań dla młodzieży w wieku 11-15 lat – o tym, co w życiu najważniejsze: o przyjaźni, szacunku, sprawiedliwości, odwadze, wolności, ale też optymizmie, życzliwości, pokojowym nastawieniu do świata… Opowiadanie o mądrości napisał zaś związany od lat z Fundacją Andrzej Maleszka, niezwykle popularny i lubiany autor bestsellerów dla dzieci i znakomity reżyser. Niewiele jest książek tak poważnie traktujących młodego czytelnika.
Gorzka czekolada : nowe opowiadania o ważnych sprawach. Tom 2 [Książka mówiona] / Paweł Beręsewicz, Katarzyna Ryrych, Katarzyna Majgier, Kazimierz Szymeczko, Katarzyna Terechowicz. – Warszawa : Prószyński Media Sp. z o. o. : Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, [2019]. CD 2120 Kolejny zbiór opowiadań dla nastolatków napisanych przez popularne autorki i autorów książek dla młodzieży. Każde opowiadanie podejmuje inny temat: skomplikowanych relacji oraz emocji, które czasem trudno opanować, konsekwencji naszych zachowań, więzi, które tworzą się w rodzinie i w grupie rówieśniczej.
Mali odkrywcy. Wyobraźnia leczy smutek [DVD] = Little people / scenariusz Di Redmond, David Steven Cohen, Allan Plenderleith, Samantha Hill, Ed Valentine, Grant Moran ; reżyseria Greg Richardson. – Warszawa : Cass Film Entertainment Group, copyright 2018. DVD 4174 Świat Małych Odkrywców jest pełen muzyki, radości oraz dobrej zabawy. W każdym odcinku bohaterowie podróżują tam, gdzie zaniesie ich wyobraźnia.
Megamocny [DVD] = Megamind / scenariusz Alan Schoolcraft, Brent Simons ; reżyseria Tom McGrath. – Warszawa : Imperial CinePix, 2015. DVD 3301 „MegaMocny” ukazuje świat super bohaterów w nowy sposób. Marzenia super złoczyńcy MegaMocnego spełniają się z chwilą pokonania obrońcy miasta MetroMana, co umożliwia sprawowanie całkowitej kontroli nad MetroCity. Kiedy jednak stworzony zostaje nowy czarny charakter, który sieje chaos, największy zły umysł na świecie oraz jego sprzymierzeniec Minion muszą wkroczyć do akcji i wybawić miasto z pułapki.
Odkrycia [Pomoce dydaktyczne] : Poznać i zrozumieć siebie / Arvick Baghramian ; redakcja Bogusław Świdnicki ; ilustracje Miri Leshem-Pelly. – Kraków : Wydawnictwo Epideixis, 2017. PD 7 Gra pomoże zrozumieć siebie, poznać swoje zachowania, reakcje na konkretne sytuacje życiowe, pozwoli odkryć w sobie empatię, poprawi komunikację interpersonalną, rozwinie umiejętność uważnego słuchania jak i świadomego komunikowania międzyludzkiego oraz z samym sobą. Uczy akceptacji i tolerancji. Wykorzystuje techniki projekcji i narracji, aby umożliwić dziecku poznanie i wyrażanie siebie, z wyczuciem, z szacunkiem i bez naruszania granic poczucia bezpieczeństwa.
Raya i ostatni smok [DVD] = Raya and the Last Dragon / scenariusz Qui Nguyen, Adele Lim ; reżyseria Don Hall, Carlos López Estrada. – Warszawa : Galapagos, 2021. DVD 4414 Przez stulecia czarodziejska kraina Bayala była szczęśliwym domem dla elfów i wróżek. Wszystko zmieniło się, gdy podstępna królowa Ophira porwała i uwięziła smoki – źródło życiodajnej, magicznej mocy. Na szczęście nie wszystko jest jeszcze stracone.
Z głową pod dywanem [Książka mówiona] / Anna Onichimowska. – [Piaseczno] : Heraclon International, 2018]. DVD 2204 Druga książka z cyklu „Bulbes i Hania Papierek”. Na spotkaniu z Panią Pisarką dzieci opowiadają, kim chciałyby zostać, jak dorosną. Bulbes i Hania też zabierają głos. Jedno z nich nie boi się przyznać do swoich marzeń, drugie nie tylko ich się wstydzi, ale dołącza do chóru szyderców. Wzajemne relacje obojga zdają się nie przetrwać tej próby. Gdzie jest granica między kłamstwem a pominięciem prawdy? Jak ważna jest lojalność? I jaką rolę w całej tej historii odegra tajemniczy mieszkaniec przestrzeni pod dywanem? Książka zdobyła Wyróżnienie literackie w konkursie „Książka Roku 2016” Polskiej Sekcji IBBY.
Zachowuj się… [DVD] : savoir – vivre dla młodych. – Sosnowiec : Wydawnictwo Projekt – Kom, 2010. DVD 1794 Próba przekazania uczniom, poczynając od szkoły podstawowej po klasy licealne – podstawowych zasad właściwego zachowania na co dzień, w relacjach z najbliższym otoczeniem – rówieśnikami, rodziną i nauczycielami w miejscach publicznych – w teatrze, kinie, muzeum, jak też utrwalenia zasadniczych nawyków estetycznych, ogłady, wzajemnego poszanowania. W warstwie edukacyjnej akcent kładziony jest przykładowo na: uprzejmość, uśmiech, życzliwość, punktualność, dyskrecję, lojalność, grzeczność, szacunek, strój odpowiedni do sytuacji, higienę itp. w kontrapunkcie m.in. do chamstwa, lenistwa, bałaganiarstwa, egoizmu, agresji czy znieczulicy, należy bowiem pamiętać, że savoir-vivre jest konsekwencją etyki, zasad współżycia społecznego, a nie tylko zbiorem sztywnych reguł.