Serwis Prasowy

SERWIS PRASOWY 1/2025

Od niedawna Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce prenumeruje czasopismo „Integracja Sensoryczna”. Jest to kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Numer 1/2025 poświęcony jest interdyscyplinarnej diagnozie i terapii integracji sensorycznej.  

Monika Gumulak w swoim artykule podkreśla ważną rolę rozwoju ruchowego dziecka oraz rolę mowy i komunikacji i ich związku z integracją sensoryczną[1]. Autorka przytacza cztery poziomy rozwoju integracji sensorycznej wyodrębnione przez A.J.Ayres[2]. Według autorki „Rodzice i opiekunowie odgrywają wyjątkowo istotną rolę w terapii i edukacji dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej. Niezbędne jest ich aktywne uczestnictwo w terapii, edukacji i codziennych aktywnościach dziecka. Ponadto stanowi zachętę do dalszego poszerzania wiedzy na temat zaburzeń integracji sensorycznej. Zdobycie wiedzy w tym zakresie umożliwia lepsze zrozumienie potrzeb dziecka i ułatwia odkrycie najskuteczniejszych metod wsparcia”[3].

 Metody  badań równowagi statycznej są tematem artykułu Bartosza Bagrowskiego[4]. Autor opisuje krótką historię badań koordynacji i równowagi a następnie wymienia badania służące ocenie równowagi statycznej  — Test Romberga, Test Manna, Test stania na jednej nodze. Bartosz Bagrowski charakteryzuje przebieg testów oraz opisuje metody uzupełniające badanie równowagi. 

Anna Sieradzka i Olga Koperkiewicz podjęły się próby ukazania roli rodzica/opiekuna w procesie terapeutycznym – z perspektywy terapeuty i rodzica[5]. „Diagnoza i terapia integracji sensorycznej (SI) to proces wymagający wieloaspektowego podejścia, w którym kluczową rolę odgrywa współpraca z rodzicami i opiekunami dziecka. Ich zaangażowanie, świadomość oraz podejście do diagnozy i zaleceń terapeutycznych często decydują o postępach dziecka”[6]. W artykule zostały wymienione i scharakteryzowane etapy adaptacji rodzica po diagnozie dziecka, rozterki i lęki rodziców, oraz metody współpracy terapeuty z rodzicem z perspektywy obu stron.

W numerze 1/2025 „Integracji Sensorycznej” czytelnicy przeczytają również artykuły m.in. nt. terapii integracji sensorycznej dziewczynki z Zespołem Aperta[7], nt. zaburzeń procesów integracji sensorycznej w diagnozie i terapii logopedycznej[8] oraz nt. integracji sensorycznej w świetle terapii niezintegrowanych odruchów wczesnodziecięcych[9].

Dwumiesięcznik „Szkoła Specjalna” koncentruje się na zagadnieniach dotyczących wspomagania rozwoju, edukacji i szeroko ujmowanej rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w różnych fazach życia. Wydawcą periodyku jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.  W numerze 3/2024 „Szkoły Specjalnej” Filip Chrypankowski i Katarzyna Bednarska w swoim artykule poruszają zagadnienia związane z małżeństwem i rodzicielstwem osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim[10]. Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska przedstawiła założenia teoretyczne związane z funkcjonowaniem integracyjnych placów zabaw i ich rolę w procesie integracji dzieci pełnosprawnych z dziećmi z niepełnosprawnością[11]. Autorka zwróciła uwagę na powszechną dostępność i bezpieczeństwo takich miejsc jako istotny punkt w procesie projektowania takiego miejsca w przestrzeni publicznej.

                                                                                        Zachęcała do lektury

                                                                                            Edyta Dobek


[1] M.Gumulak : Znaczenie rozwoju poziomów integracji sensorycznej w kształtowaniu się mowy i komunikacji u dzieci. Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s.5-8

[2] Tamże, s. 6-7

[3] Tamże, s. 7

[4] B.Bagrowski : Metody badania równowagi statycznej oraz ich znaczenie kliniczne. Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s. 14-21

[5] A.Sieradzka, O.Koperkiewicz : Rola opiekunów dziecka w diagnozie i terapii SI – z perspektywy terapeuty i rodzica. Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s.26-30.

[6] Tamże, s. 26

[7] A.Domańska : Terapii integracji sensorycznej dziewczynki z Zespołem Aperta — studium przypadku.  Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s.34-39

[8] A.Kaczyńska : Zaburzenia procesów integracji sensorycznej w diagnozie i terapii logopedycznej. Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s. 22-25

[9] P.Karpowicz : Integracja sensoryczna w świetle terapii niezintegrowanych odruchów wczesnodziecięcych. Integracja Sensoryczna. – 2025, nr 1, s. 9-13

[10] F.Chrypankowski, B. Bednarska : Postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kontekście małżeństwa i posiadania dzieci. Szkoła Specjalna. – 2024, nr 3, s. 194-203

[11] K. Kasperkiewicz-Morlewska : Integracyjne place zabaw i ich rola w przestrzeni publicznej – perspektywa teoretyczna i praktyczna. Szkoła Specjalna. – 2024, nr 3, s. 214-224

SERWIS PRASOWY 2/2025

W bieżącym Serwisie Prasowym polecam czasopisma fachowe dla bibliotekarzy.
       „Biblioteka w Szkole” jest miesięcznikiem nauczycieli bibliotekarzy wydawanym przez Wydawnictwo Sukurs. Na wstępie numeru 4/2025 „Biblioteki w Szkole” Redakcja zamieściła aktualne informacje dotyczące procedury realizowania Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na 2025. Pomocny w tych działaniach będzie wykaz artykułów opublikowanych we wcześniejszych numerach miesięcznika[1].
      Agnieszka Kownatka-Ruszkowska przedstawiła w swoje ulubione wydawnictwa i ich książkowe hity, których nie może zabraknąć w bibliotece. Autorka zastrzega, że jej opinia jest całkowicie subiektywna[2]. Dla uczniów szkół średnich Agnieszka Kownatka-Ruszkowska opracowała wykaz 10 wartościowych książek[3]. Autorka stwierdza, że „Bookmedia mają jednak też ciemniejszą stronę. Nie da się ukryć, że to one są odpowiedzialne za sukcesy kiepskiej literatury, m.in. serii o rodzinie Monet czy Westwood Academy. Wśród wielu zapalonych miłośników literatury, dzielących się szczerymi recenzjami, znajdują się też książkowi influencerzy opłacani w ramach kampanii promocyjnych i polecających szmirę”[4].   
          Anna Żyłka dzieli się swoimi doświadczeniami w organizowaniu spotkań autorskich w szkole podstawowej[5]. Autorka wymienia zalety takich spotkań dla organizatorów, uczestników i zaproszonych autorów oraz podkreśla jak ważne jest dostosowanie tematyki spotkania do wieku i zainteresowań uczniów, wybór czasu i miejsca spotkania.
        Jolanta Marzec zachęca do organizowania okolicznościowych wydarzeń i akcji edukacyjnych z okazji Dnia Dobrych Uczynków przypadającego 19 maja[6]. Autorka zamieszcza przykładowe pomysły działań organizowanych w szkole i poza szkołą, wymienia bohaterów filmowych i literackich, których można wykorzystać w promowaniu postaw altruistycznych, poczucia odpowiedzialności za innych, znaczenia bliskości. Według autorki  „Dzień Dobrych Uczynków to świetna okazja do realizacji wybranych treści podstawy programowej. Powinno to ułatwić pozyskanie wsparcia nauczycieli przedmiotów[7].
       „Poradnik Bibliotekarza” jest pismem dla bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych.  Wydawcą miesięcznika jest Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
        W numerze 4/2025 „Poradnika Bibliotekarza”  Martyna Figiel przypomina sylwetkę Stefana Żeromskiego – jednego z Patronów Roku 2025[8]. Patronką Roku 2025 jest również poetka Maria Jasnorzeswska-Pawlikowska. Z tej okazji Elżbieta Trojan opracowała zestawienie bibliograficzne[9]. Czytelnicy znajdą również w tym numerze „Poradnika Bibliotekarza” recenzje książek o tematyce wielkanocnej[10] oraz książek dla miłośników kotów[11].
 
                                                                                        Zachęcała do lektury
                                                                                            Edyta Dobek


[1] Szkoła otrzymała dotację NPRC. I co dalej? Biblioteka w Szkole. – 2025, nr 4, s. 4-6
[2] A. Kownatka-Ruszkowska : Książki, które warto kupić. Biblioteka w Szkole. – 2025, nr 4, s. 12-17
[3] A. Kownatka-Ruszkowska : Nieodkryte hity bookmediów. Biblioteka w Szkole. – 2025, nr 4, s. 18-19
[4] Tamże, s. 18
[5] A. Żyłka : Spotkania z autorami regionalnymi. Biblioteka w Szkole. – 2025, nr 4, s. 26-28
[6] J. Marzec : Dzień Dobrych Uczynków (19 maja). Biblioteka w Szkole. – 2025, nr 4, s. 32-35
[7] Tamże, s. 34
[8] M. Figiel : Stefan Żeromski – bibliotekarz i społecznik. Poradnik Bibliotekarza. – 2025, nr 4, s. 9-16
[9] E. Trojan : Maria Jasnorzewska-Pawlikowska (1891-1945) poetka miłości : zestawienie bibliograficzne w wyborze. Poradnik Bibliotekarza. – 2025, nr 4, s.36-40
[10] A. Babula : Wielkanocne (i nie tylko) spotkanie z folklorem. Poradnik Bibliotekarza. – 2025, nr 4, s.5-8
[11]J. Kasperczuk : Kocie, kocham cię. Poradnik Bibliotekarza. – 2025, nr 4, s. 27-28

Serwisy archiwalne
SERWIS PRASOWY 1/2024

Miesięcznik „Remedium” jest periodykiem poświęconym profilaktyce i promocji zdrowia psychicznego. Głównym tematem numeru 1/2024 jest coraz bardziej powszechny problem samotności. Redaktor naczelna czasopisma stwierdza, że „postęp technologiczny, globalizacja i rozwój środków łączności internetowej paradoksalnie nie przekładają się na rozwiązanie problemu izolacji emocjonalnej, a wręcz przeciwnie – pogłębiają poczucie izolacji i osamotnienia”.1.

Katarzyna Bocheńska-Włostowska proponuje scenariusz do wykorzystania na zajęciach z nastolatkami nt. „Samotność w epoce połączeń”2. To właśnie w wieku 13-16 lat nastolatek zaczyna rozumieć pojęcia abstrakcyjne, takie jak śmierć, miłość, życie, kosmos – ale jego system emocjonalny i baza doświadczeń nie pozwalają mu jeszcze dobrze sobie z tym radzić. Zaczyna dostrzegać, że rodzice nie są idealni, mają wady, popełniają błędy. Nastolatkowie separują się od rodziców i szukają afiliacji w grupie rówieśników.

Małgorzata Szewczyk proponuje scenariusz opracowany z myślą o uczniach klas IV oraz VIII. To właśnie oni stają przed nowymi wyzwaniami – nauka w klasie czwartej – nowe przedmioty, nowi nauczyciele oraz nauka w szkole średniej, a wcześniej sprawdzian w klasie ósmej, wybór szkoły.

Marta Glinka w swoim artykule przybliża czytelnikom problem rozwoju wyobraźni przestrzennej u dzieci3. Autorka opierając się na badaniach analizuje jak płeć w dzieci wpływa na różnice w wyobraźni przestrzennej. ”Badacze podkreślają, iż różnice w wykonywaniu zadań przestrzennych mogą wynikać z uwarunkowań biologiczno-genetycznych, przede wszystkim z poziomu testosteronu w okresie prenatalnym i w późniejszym czasie”4.

Agata Sierota porusza istotne zagadnienie – związku między używaniem substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież a postawami rodziców5. „To, czy rodzice używają środków psychoaktywnych i w jaki sposób, staje się wzorcem dla dziecka. Gdy rodzic stosuje w celu poprawy nastroju czy usunięcia zmęczenia, dziecko w przyszłości może robić podobnie. Wyniki badań, dotyczące powiązań spożywania alkoholu przez rodziców z używaniem ich przez dziecko wskazują, że im bardziej ryzykowne jest picie rodziców, tym nastolatki częściej sięgają po alkohol”6.

„Głos Pedagogiczny” jest czasopismem dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców. W podwójnym numerze lutowo-marcowym tematem przewodnim jest kryzys psychologiczny doświadczany przez dzieci i młodzież, przez uczniów z pokolenia płatków śniegu, czyli mającym większą wrażliwość niż wcześniejsze pokolenia. Małgorzata Łoskot w artykule „Dostrzec uczniów z pokolenia płatów śniegu” podpowiada jakie są zasady otwartej, zdrowej i bezpiecznej komunikacji oraz zasady pierwszej pomocy emocjonalnej7. Apeluje również o ich przestrzeganie. Trudny i ważny temat jest przedmiotem zainteresowania Marleny Stradomskiej8.Autorka w artykule pt. ”Próba samobójcza – zadania pedagoga szkolnego w różnych sytuacjach kryzysowych oraz procedury postępowania” przypomina gdzie dzieci i młodzież znajdujący się w kryzysie znajdą pomoc. Jaka jest rola szkoły w zapobieganiu próbom samobójczym wśród dzieci i młodzieży, w jaki sposób stworzyć szkolny zespół reagowania kryzysowego, jakie są role i obowiązki grona pedagogicznego w zapobieganiu zachowaniom autodestruktywnym dzieci i młodzieży. Istotne informacje czytelnicy znajdą w artykule pt. ”Co zrobić w sytuacji sprzedawania substancji nielegalnych w szkole?”9.

_______________________________

1 P.Guevara-Woźniak : Od redakcji. Remedium, 2024, nr 1, s. 1.

2 K.Bochńska-Włostowska : Scenariusz: Samotność w epoce połączeń. Remedium, 2024, nr 1, s. 5-7.

3 M.Glinka : Problem rozwoju wyobraźni przestrzennej u dzieci. Remedium, 2024, nr 1, s.11-13.

4 Tamże, s. 11.

5 Używanie substancji psychoaktywnych a postawy rodziców. Remedium, 2024, nr 1, s. 18-20.

6 Tamże, s. 18.

7 M.Łoskot : Dostrzec uczniów z pokolenia płatków śniegu. Głos Pedagogiczny, 2024, nr 2/3, s. 5-9.

8 M.Stradomska : Próba samobójcza – zadania pedagoga szkolnego w różnych sytuacjach kryzysowych oraz procedury postępowania. Remedium, 2024, nr 1, s. 14-18.

9 M.Stradomska : Co zrobić w sytuacji sprzedawania substancji nielegalnych w szkole? Remedium, 2024, nr 1, s. 25-31.

SERWIS PRASOWY 2/2024

W bieżący Serwisie Prasowym polecam lekturę kwartalnika „Guliwer”. Jest to periodyk o książce dla dziecka wydawany przez Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

W numerze 1/2023 Jan Dobrzycki poświęcił swój artykuł postaci Pana Samochodzika i jego pojazdowi1. Autor wspomina swoją młodzieńczą fascynację odważnym Panem Tomaszem. „ [Nienacki] stworzył więc superbohatera na miarę PRL-u, wyposażając go dodatkowo w niezwykły pojazd2. W powieściach tego cyklu znajdziemy pochwałę domowego majsterkowania i zachętę do konstruowania pojazdów metodą chałupniczą.

Anna Babula w swoim artykule przybliża książki, które w konkursie organizowanym w latach 2009-2017 przez Muzeum Książki Dziecięcej Biblioteki Publicznej m.st.Warszawy  otrzymały nagrodę główną. Były to m.in.: „Powiem Julce” Krystyny Siesickiej (2008), „Pamiętnik Blumki” Iwony Chmielewskiej (2011), „ Tuczarnia motyli” Marcina Szczygła (2014), „Lato na Rodos” Katarzyny Ryrych (2020)3. W numerze 1/2023 opublikowano również wspomnienia Zofii Staneckiej. Pisarka opisała jak rodziła się jej miłość do książek w dzieciństwie, podkreśliła rolę jej rodziców w tym procesie oraz podzieliła się swoimi doświadczeniami w jaki sposób zachęcała do czytania swoje dzieci4.

W numerze 2/2023 „Guliwera” Anna Babula poświęciła swój artykuł twórczości Pawła Beręsewicza, którego autorka ceni m.in. za wspaniałe poczucie humoru5. „Komizm w utworze literackim pełni wiele funkcji. Podstawową jest dostarczenie rozrywki, sprawienie, że czytelnik odpręży się i uśmiechnie, ale nie mniej ważne są inne funkcje: wychowawcza, poznawcza i terapeutyczna. Bez wątpienia komizm w twórczości Pawła Beręsewicza spełnia wszystkie stawiane przed nim oczekiwania. Humor w zaprezentowanych utworach jest pogodny, życzliwy i serdeczny, uczy umiejętności dostrzegania dobrych stron życia i rozwiazywania problemów, jest sposobem poznawania świata, rozwija wyobraźnię, zmniejsza lęki”6. O swojej drodze czytelnika a następnie pisarki/pisarza opowiadają w wywiadach Barbara Wicher, Katarzyna Wicher i Marcin Szczygielski7.

_______________________________

1 J.Dobrzycki : O wehikule Pana Samochodzika (i samym bohaterze) słów kilka. Guliwer. – 2023, nr 1, s. 8-16.

2 Tamże, s. 12.

3 A.Babula : Lista Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej. Guliwer. – 2023, nr 1, s.16-29.

4 Z.Stanecka : Czytanie jak oddychanie. Guliwer. – 2023, nr 1, s. 30-35.

5 A.Babula : Jak rozśmieszyć dzieci. (O twórczości Pawła Beręsewicza). Guliwer. – 2023, nr 2, s.8-17.

6 Tamże, s. 16.

7 B.Wicher : Książki niczym ogrody. Guliwer. – 2023, nr 2, s.28-33; „Nie będę drugą Rowling. Będę pierwszą Ryrych!” : z Katarzyną Ryrych rozmawia Irmina Młynarczyk. Guliwer. – 2023, nr 2, s. 34-41; „Książki, których nie mogłoby nie być” : z Marcinem Szczygielskim  rozmawia Irmina Młynarczyk. Guliwer. – 2023, nr 2, s. 41-47

SERWIS PRASOWY 3/2024

W bieżącym Serwisie Prasowym polecam miesięcznik „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”. Wydawcą czasopisma jest Akademia Pedagogiki Specjalnej.

W numerze 6/2024 Magdalena Zając i Renata Jakubowska podjęły temat kształcenia dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu[1]. Autorki wyjaśniają w jaki sposób określana jest ścieżka kształcenia dziecka. Do tego potrzebne jest uzyskanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydaje zespół orzekający funkcjonujący w poradni psychologiczno-pedagogicznej. „Dla każdego ucznia z orzeczeniem szkoła powinna powołać koordynowany przez wychowawcę zespół, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele uczący dziecko, specjaliści oraz rodzice ucznia. Zespół ten, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia, a następnie indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny”2. Autorki przyznają, że różnie definiowany jest autyzm w różnych systemach klasyfikacyjnych. „Dla efektywnego wprowadzania na rynek pracy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu istotne jest szkolenie pracodawców, wzmacnianie ich w sposób merytoryczny i ciągły. Tworzenie stanowiska pracy dla osoby z ASD wymaga uwzględnienia potencjału, ale także wzięcia pod uwagę specyficznych potrzeb i możliwości tej osoby, np. sensorycznych czy akustycznych”3.

Angelika Kleszczewska-Albińska i Krystian Ptak swój artykuł poświęcają syndromowi Fomo czyli obawą przed utratą ważnej informacji oraz lękowi przed tym, co może nas ominąć4. Jest to niepokój o charakterze społecznym „[…] o niedostateczne zaangażowanie w wybieranie nowych opcji czy nie dość aktywne uczestnictwo w szeroko rozumianym życiu towarzyskim”5. Autorki omówiły symptomy FOMO, zagrożenie FOMO wśród nastolatków, działania profilaktyczno-interwencyjne oraz formy pracy terapeutycznej z osobami doświadczającymi FOMO. Autorki stwierdziły, że „Nie ma aktualnie jednej rekomendowanej, przebadanej empirycznie i efektywnej metody pracy z FOMO. Biorąc pod uwagę specyfikę FOMO, uzasadnione wydaje się podejmowanie wielowymiarowych działań profilaktycznych uwzględniających zarówno pracę indywidualną, jak i grupową oraz wsparciową”6.

W numerze 7/2024 „Problemów Opiekuńczo-Wychowawczych” Emilia Wołyniec-Kurkowska podejmuje problem ryzykownych zachowań seksualnych nastolatków w przestrzeni wirtualnej7. Autorka przytacza Teorię Zachowań Problemowych autorstwa Richarda i Shirley Jessorów oraz charakteryzuje seksualność człowieka w aspekcie rozwojowym. Jednym ze sposobów zapobiegania zaburzeniom rozwoju psychospołecznego i psychoseksualnego młodzieży jest zdaniem Emilii Wołyniec-Kurkowskiej „[…] odpowiednio prowadzona profilaktyka, edukacja oraz często pomijane w praktyce edukacyjnej wyznaczanie granic w wychowaniu”8. W numerze 7/2024 „Problemów Opiekuńczo-Wychowawczych” opublikowano bajkę profilaktyczną autorstwa Agnieszki Rybskiej9. Utwór ten można wykorzystać w profilaktyce uzależnienia od Internetu.

_______________________________

1 M.Zając, R.Jakubowska : Kształcenie dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spectrum autyzmu – w kierunku nowego modelu edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 6, s. 22-38

2 Tamże, s. 24.

3 Tamże, s. 36.

4 A.Kleszczewska-Albińska, K.Ptak : Syndrom Fomo w grupie adolescentów – zagrożenia i profilaktyka : przegląd teoretyczny. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 6, s. 51-65

5 Tamże, s. 51.

6 Tamże, s.61.

7 E. Wołyniec-Kurkowska: Zjawisko ryzykownych zachowań seksualnych adolescentów w przestrzeni wirtualnej wynikających z cyfryzacji świata dzieci i młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 7, s.3-12

8 Tamże, s. 10.

9 L.Wawryk, K.Tuzimek, A.Rybska : „Pajęcza sieć” – bajka w profilaktyce uzależnienia od Internetu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 7, s. 38-48.

SERWIS PRASOWY 4/2024

Czasopismo „Niebieska Linia” poświęcone jest problematyce przemocy. Wydawcą jest Instytut Psychologii Zdrowia.

Zachęcam do przeczytania artykułów z numer 5/2024. Jednym z nich jest artykuł Ireny Pospiszyl na temat Syndromu Atlasa1. Syndrom ten może rozwinąć się u osób, które przeżyły doświadczenie urazowe ale udało się im je pokonać. „Istotą syndromu Atlasa jest nadmierne poczucie kontroli obserwowane u osób po opanowaniu wspomnianych wyżej trudności i przekonanie, że tylko one same są w stanie zapanować nad wszelkimi problemami, także tymi, które dotyczą ich bliskich albo też ich klientów/pacjentów”2. Autorka opisuje mechanizm działania syndromu Atlasa oraz niedocenianie „nałogowych pomagaczy” przez obdarowywanych. „Osoba z rozwiniętym syndromem Atlasa jest pełna przeciwieństw zarówno w postrzeganiu rzeczywistości , która ją otacza, jak i reagowaniu na nią. Jest samodzielna, sprawna i zorganizowana, a jednocześnie kompulsywnie uzależniona od innych”3.

Arleta Balcerek w swoim artykule zastanawia się, czy dbałość o siebie jest naszym prawem czy luksusem?4 Dotyczy to szczególnie osób pracujących w zawodach polegających na niesieniu pomocy i wsparcia innym. Autorka charakteryzuje czynniki utrudniające troskę i dbałość o swój dobrostan oraz podpowiada jakie różne formy dbania o siebie można zastosować.

Realizacja procedury „Niebieskie Karty” oraz sporządzanie odpowiedniej dokumentacji jest tematem artykułu Michała Lewoca5.

Miesięcznik „Remedium” poświęcony jest profilaktyce problemowej i promocji zdrowia psychicznego. W numerze 10/2024 Katarzyna Bocheńska-Włostowska rozmawia z Michałem Jasieńskim na temat krytycznego myślenia w procesie oceniania drugiego człowieka6. Małgorzata Szewczyk poświęca swój artykuł przyczynom braku koncentracji uwagi7. Autorka wyjaśnia czym jest koncentracja, jakie są objawy i symptomy braku koncentracji. Wymienia również i charakteryzuje przyczyny braku koncentracji u dziecka. Obawami rodziców adopcyjnych zajmuje się w swoim artykule Katarzyna Kwiatkowska8.

_______________________________

1 I.Pospiszyl : Syndrom Atlasa : jak nie wpaść w pułapkę pomagania? Niebieska Linia. – 2024, nr 5, s. 1-3

2 Tamże, s. 2.

3 Tamże, s. 3.

4 A.Balcerek : Dbanie o siebie – luksus czy prawo każdego z nas? Niebieska Linia. – 2024, nr 5, s. 4-6

5 M.Lewoc : Dokumentacja procedury „Niebieskie Karty” w postępowaniach sądowych. Przewodnik dla grup diagnostyczno-pomocowych. Niebieska Linia. – 2024, nr 5, s.19-21

6 K.Bocheńska-Włostowska : Krytyczne myślenie w procesie oceniania drugiego człowieka. Remedium. – 2024, nr 10, s. 4-5

7 M.Szewczyk : Przyczyny braku koncentracji uwagi. Remedium. – 2024, nr 10, s. 20-23

8 K.Kwiatkowska : Obawy rodziców adopcyjnych. Remedium. – 2024, nr 10, s. 26-28

Файлы cookie и политика конфиденциальности

Сайт использует файлы cookie (так называемые "куки") в целях, необходимых для надлежащего функционирования сайта, адаптации сайта к индивидуальным предпочтениям пользователя и статистики. В настройках каждого веб-браузера можно отключить хранение файлов cookie, чтобы информация не собиралась. Если вы не согласны с сохранением информации в файлах cookie, вам следует покинуть сайт.

Отметьте файлы cookie, которые вы принимаете:
Возвращение