Serwis prasowy
+
Serwis prasowy 1/2020Od wielu lat gromadzone są w czytelni Biblioteki Pedagogicznej czasopisma metodyczne dla nauczycieli.
Dwumiesięcznik „Biologia w Szkole” dostępny jest z przerwami od 1957 r. Tematem numeru 1/2020 jest „Krótka historia o tym, jak zanieczyściliśmy nasze lodowce”. Autor Krzysztof Zawierucha przedstawił w nim, skąd na lodowcach biorą się takie zanieczyszczenia jak ołów, mikroplastik, pestycydy, antybiotyki czy pierwiastki promieniotwórcze1. Wyjaśnił, jak trafiają one w tak odległe i niedostępne dla ludzi rejony oraz jaki wpływ mają na nas i nasze środowisko.
Marek Stajszczyk przybliżył czytelnikom historię gatunku jesiotrów w naszych wodach i ich biologię2. Autor informuje nas dlaczego spadła ich populacja oraz analizuje, czy jest szansa, żeby ta ryba znów pojawiła się w naszych rzekach.
W dziale Pracownia Pedagogiczna opublikowano dwa interesujące artykuły. Pierwszy Aleksandry Kubali-Kulpińskiej pt. „Cała prawda o napojach energetycznych”3. Dowiadujemy się z niego jak działają na organizm napoje energetyczne, jakie szkodliwe składniki zawierają oraz jak można przeciwdziałać spożywaniu szkodliwych napojów. Drugi artykuł dotyczy równie istotnego problemu – zaburzeń odżywiania u współczesnych nastolatków4. Kaja Funez-Sokoła wymienia przyczyny zaburzeń odżywiania, opisuje objawy anoreksji oraz podpowiada jak można leczyć zaburzenia odżywiania.”W dobie dzisiejszej kultury, hołdującej kultowi szczupłości, bardzo wiele nastolatków, a nawet dzieci, wpada w sidła anoreksji, ortoreksji i bulimii. Są to choroby śmiertelne, ale możliwe do pokonania. Zaburzenia odżywiania izolują chorego, sprawiając, że jego świat staje się mrocznym i samotnym miejscem. Przy odpowiedniej psychoterapii i wsparciu rodziny można pomóc mu wyjść z tego ślepego zaułka i odkryć szczęśliwe życie na nowo”5.
Kolejnym czasopismem metodycznym jest „Chemia w Szkole” – jest to również dwumiesięcznik. W Bibliotece Pedagogicznej dostępne są roczniki od 1963 r. W numerze 1/2020 zamieszczono artykuł Anny Marii Tryby na temat kawy6. Autorka opisuje rodzaje tego napoju oraz sposoby chemicznej analizy na zawartość kluczowych składników. Smakoszy kawy z pewnością zainteresuje, że „Im dłużej zmielona kawa poddawana jest wysokiej temperaturze, tym więcej cząstek kofeiny przedostaje się do naparu. Dlatego też najbardziej pobudzającymi napojami są kawa po turecku lub kawa parzona bezpośrednio w filiżance”7. Czytelnicy znajdą również w tym numerze zestawy zadań na różnych poziomach kształcenia – od szkół podstawowych, poprzez zadania z I etapu 66. Krajowej Olimpiady, aż po najbardziej zaawansowane zadania z 51. Międzynarodowej Olimpiady Chemicznej w Paryżu.
Joanna Kurek wyjaśnia w swoim artykule co łączy hormony płciowe, kwasy żółciowe i witaminę D a Tadeusz Janecki przybliża nam sylwetkę polskiego uczonego – Osmana Achmatowicza seniora8.
1 K. Zawierucha : Krótka historia o tym, jak zanieczyściliśmy lodowce. Biologia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 6-11
2 M. Stajszczyk : Jesiotr bałtycki. Biologia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 18-22
3 A. Kubala-Kulpińska : Cała prawda o napojach energetycznych. Biologia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 23-26
4 K. Funez-Sokoła : Zaburzenia odżywiania u współczesnych nastolatków. Biologia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 27-32
5 Tamże, s. 27
6 A.M.Tryba : Chemiczne tajemnice kawy. Chemia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 6-10
7 Tamże, s. 7
8 J.Kurek : Hormony sterydowe i kwasy żółciowe. Chemia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 46-50 ; T.Janecki : Osman Achmatowicz senior (1899-1988) – chemik, Tatar, polski patriota. Chemia w Szkole. – 2020, nr 1, s. 11-13
+
Serwis prasowy 2/2020W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce poza czasopismami metodycznymi dla nauczycieli oraz czasopismami popularnonaukowymi w prenumeracie znajdują się również czasopisma naukowe. Są to periodyki wydawane przez szkoły wyższe oraz Polską Akademię Nauk.
Miesięcznik „Państwo i Prawo” ukazuje się nieprzerwanie od 1946 r. Wydawany jest na zlecenie Komitetu Nauk Prawnych PAN przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki z lat 1979-2020.
W numerze 5/2020 opublikowano artykuł Krzysztofa J. Kalety pt.”Bezpośrednia partycypacja obywateli w polityce konstytucyjnej”1. Autor stwierdza, że „Szerokie i bezpośrednie włączenie obywateli w kształtowanie polityki konstytucyjnej może przyczyniać się do wzmocnienia demokratycznej legitymizacji porządku konstytucyjnego. Wyposażenie obywateli w uprawnienia do bezpośredniej partycypacji w kreowaniu norm konstytucyjnych tradycyjnie uznaje się za najdalej idący przejaw realizacji zasad suwerenności ludu. Najbardziej rozpowszechnioną formą takiej partycypacji jest referendum”2. Małgorzata Pyziak-Szafnicka w swoim artykule omawia rolę Trybunału Konstytucyjnego w obronie mniejszości parlamentarnej3. Według autorki „W ciągu minionych 3 lat TK na pewno nie występował w roli obrońcy mniejszości parlamentarnej. Funkcja Trybunału pojmowana jest teraz a rebours, to znaczy jego rozstrzygnięcia służą potwierdzeniu zgodności z Konstytucją aktów prawnych stanowionych przez większość parlamentarną, niejako dodatkowo – wobec protestów mniejszości i krytyki instytucji europejskich – legitymizując je”4.
Poza tym w majowym numerze „Państwa i Prawa” czytelnicy przeczytają o „Spornym charakterze prawnym korekt finansowych nakładanych przez Komisję Europejską na państwa członkowskie za niezgodne z prawem wydatkowanie funduszy UE”, o „Zakresie przedmiotowym prawa łaski” albo o „Właściwości miejscowej organu pomocy społecznej w sprawach osób bezdomnych”5.
Innym czasopismem wydawanym przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. jest „Dyrektor Szkoły” – miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. W zasobach Biblioteki Pedagogicznej dostępne są roczniki od 1993 r.
W numerze 6/2020 Magdalena Nowak podaje przykłady i radzi jak zorganizować zakończenie roku szkolnego w czasach epidemii COVID-196. Podobnym tematem zajmuje się Tomasz Garstka w artykule „Wyjątkowy koniec roku”7. Włodzimierz Kaleta wyjaśnia z jakimi problemami spotkały się szkoły branżowe w związku z zawieszeniem praktyk uczniowskich8. Problemem manipulacji w Internecie zajmuje się Maciej Frasunkiewicz. Autor stwierdza, że „Uczyć naszych podopiecznych weryfikowania źródeł na bieżąco i zasady ograniczonego zaufania do tego, co czytają w internecie, nawet jeśli zalajkował to bądź udostępnił dobry znajomy”9.
1 K.J.Kaleta : Bezpośrednia partycypacja obywateli w polityce konstytucyjnej (wyzwania i ograniczenia). Państwo i Prawo. – 2020, nr 5, s. 3-24.
2 Tamże, s. 3.
3 M. Pyziak-Szafnicka : Trybunał Konstytucyjny a rebours. Państwo i Prawo. – 2020, nr 5, s. 25-45.
4 Tamże, s. 43-44.
5 J. Łacny : Sporny charakter prawny korekt finansowych nakładanych przez Komisję Europejską na państwa członkowskie za niezgodne z prawem wydatkowanie funduszy UE. Państwo i Prawo. – 2020, nr 5, s. 78-95, P.Dziwiński, K.Kos : Zakres przedmiotowy prawa łaski (uwagi o argumentacji TK w sprawie K 9/17) . – Państwo i Prawo. – 2020, nr 5, s. 96-116, Ploszka Adam : Właściwość miejscowa organu pomocy społecznej w sprawach osób bezdomnych (perspektywa konstytucyjna. Państwo i Prawo. – 2020, nr 5, s. 128- 142.
6 M.Nowak : Wirtualne zakończenie. Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 6, s. 14-15.
7 T.Garstka : Wyjątkowy koniec roku. Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 6, s. 52-54.
8 W.Kaleta : Kłopoty ze zdalną nauką zawodu. Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 6, s. 16-19.
9 M.Frasunkiewicz : Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 6, s. 42-47
+
Serwis prasowy 3/2020Czasopismem, które polecam w bieżącym Serwisie Prasowym jest „Wychowawca” – miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1993 roku.
Numer 10/2020 „wychowawcy” poświęcony jest zdalnemu nauczaniu. Grzegorz Godawa analizuje zyski i straty, które poniosły dzieci w okresie zdalnego nauczania1. Autor przytacza wyniki badań, które są częścią projektu pt.”Zdalne nauczanie uczniów szkół podstawowych w sytuacji pandemii COVID-19″. Badanie przeprowadzono w grupie 358 rodziców uczniów klas 1-6 szkoły podstawowej. Dla ankietowanych największą korzyścią zdalnego nauczania było zwiększenie wolnego czasu dla dziecka, natomiast największym mankamentem było ograniczenie kontaktów społecznych.
Aleksandra Węgrzynowska w swoim artykule stwierdza, że zajęcia on-line prowadzone dla dzieci o specyficznych potrzebach są fikcją i nie stanowią dla nich żadnego wsparcia2. Jako mama dziecka autystycznego obserwowała regres w rozwoju swojego syna, co było rezultatem zamknięcia przedszkola i wyłączenia dziecka z terapii. Pełna obaw o przyszłość autorka i matka stwierdza „ponowny lockdown usunie nas jeszcze bardziej w sferę niewidzialności”.
Doświadczeniami z nauczania plastyki on-line podzieliła się w swoim artykule Agnieszka Klinkowska-Janas3. Trzeba podkreślić, że zajęcia te prowadzone były z 6-latkami na platformie Zoom.
Interesującą propozycję edukacji out-door przybliża w swoim artykule Rafał Ryszka4. Według autora od ponad 100 lat wariant ten stosowany jest w harcerstwie. „Warto wreszcie docenić takie sprawdzone elementy tej metody wychowawczej, jak na przykład oddziaływanie od wewnątrz i wzmacnianie motywacji, oddziaływanie pozytywne, system zastępowy – czyli praca w małych grupach, współpraca, stopniowanie trudności czy wychowanie w oparciu o przyrodę”5.
Kolejnym czasopismem, które prezentujemy jest „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”. Jest to kwartalnik naukowy, którego misją jest podejmowanie istotnych i aktualnych problemów naukowych polskiej i światowej ustawicznej edukacji zawodowej, andragogiki i oświaty dorosłych. Duża część publikacji stanowią artykuły zagraniczne traktujące o problematyce projektów europejskich i światowych. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1999 roku.
W numerze 2/2020 Edukacji Ustawicznej Dorosłych Norbert G.Pikuła w swoim artykule koncentruje się na aktywności edukacyjnej w wybranych placówkach działających na rzecz osób starszych: Uniwersytetach Trzeciego Wieku i klubach seniora6. Według autora „Należy podkreślać znaczenie i rolę innych placówek, które pomimo iz osadzone zostały w innych strukturach, podejmują szereg działań edukacyjnych, a co najważniejsze – koncentrują się na seniorach o różnym stanie zdrowia, sytuacji materialnej, miejscu zamieszkania.7„
Olga Pawłowska przybliża czytelnikom zagadnienie Internetu Rzeczy8. Internet Rzeczy to technologia, która otacza nas z każdej strony. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące świadomości badanych w zakresie istnienia Internetu Rzeczy (loT- The Internet of Things) oraz chęci i potrzeby wykorzystywania urządzeń i rozwiązań bazujących na tej technologii.
9.
1 G.Godawa : Zdalne nauczanie : bilans zysków i strat ponoszonych przez dziecko. Wychowawca. – 2020, nr 10, s. 8-9.
2 A.Węgrzynowska : Niewidzialne dla systemu. Wychowawca. – 2020, nr 10, s. 10.
3 A. Klinkowska-Janas : Z mąki i soli : zdalna plastyka w przedszkolu. Wychowawca. – 2020, nr 10, s. 12-13.
4 R.Ryszka : Wariant D. Czy edukacja out-door ma zastosowanie w szkole? Wychowawca. – 2020, nr 10, s. 15-17.
5 Tamże, s. 17.
6 N.G.Pikuła : Aktywność edukacyjna w wybranych placówkach działających na rzecz osób starszych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 2, s. 53-63.
7 Tamże, s. 62.
8 O. Pawłowska : Internet Rzeczy – zjawisko rewolucjonizujące życie. Znajomość tej technologii i jej zagrożeń wśród osób 30+. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 2, s. 147-161.
9 K.Nowak : Aktywność zawodowa a jakość życia osób o zróżnicowanym stopniu i rodzaju niepełnosprawności. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 2, s.175-186 ; A.Bochenek, A. Grabowiec : Uczeń z chorobą przewlekłą – wyzwanie dla nauczyciela współczesnej szkoły. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 2, s.187-195.
+
Serwis prasowy 4/2020Bieżący numer Serwisu Prasowego będzie poświęcony czasopismom o tematyce historycznej.
Kwartalnik „Dzieje Najnowsze” dostępny jest w Czytelni Biblioteki Pedagogicznej od 1975 roku. Obecnie czasopismo wydawane jest przez Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Nauk.
W numerze 2/2020 Marek Jakubiak opublikował artykuł o Janie Czochralskim, światowej sławy naukowcu XX w.1. Jego głównym osiągnięciem było wynalezienie metody uzyskiwania monokryształów, do dziś stosowanej w produkcji układów scalonych wielkiej skali integracji. Po zakończeniu II wojny światowej Czochralski całkowicie bezpodstawnie został oskarżony o kolaborację z Niemcami. Istotne fakty z okresu aresztowania Czochralskiego przez funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa, w tym przesłuchań przedstawiono na podstawie przeprowadzonej kwerendy archiwalnej. „Skazany w powojennej Polsce na zapomnienie Czochralski odzyskał należne miejsce w panteonie największych uczonych dopiero w drugiej dekadzie XXI w. W 2019 r. The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), największe na świecie stowarzyszenie zawodowe inżynierów elektroników i elektryków, przyznało metodzie wyciągania kryształów prof. Czochralskiego miano Milestone (Kamień Milowy). Jest to odznaczenie najwyższej rangi, dotyczy osiągnięć uznanych za kamienie milowe rozwoju nauki, bez których świat dzisiaj wyglądałby inaczej.”2.
Robert Kuśnierz w artykule „Dobrze jest już wtedy, gdy nie jest bardzo źle”…, czyli o sytuacji wsi ukraińskiej po Wielkim Głodzie” poddaje szczegółowej analizie sytuacje bytową mieszkańców wsi ukraińskiej po Hołodomorze w 1934 r.3.
Artykuł Tadeusza Wolszy przedstawia powojenną działalność Władysława Andersa.4. Najważniejsze kierunki aktywności tego polityka dotyczyły przyszłości Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, działalności władz RP na emigracji, oceny sytuacji międzynarodowej i w sowietyzowanej Polsce, zbrodni katyńskiej i ukarania winnych jej popełnienia oraz godnego upamiętnienia polskich żołnierzy poległych w II wojnie światowej. „Generał Władysław Anders w powojennej historii polskiej emigracji politycznej był niewątpliwie postacią wyjątkową i niepowtarzalną. Cieszył się bezgranicznym uznaniem kolejnych prezydentów RP oraz premierów. W „polskim Londynie” był nie tylko powszechnie rozpoznawany, ale i szanowany.”5
Czytelnicy znajdą również w tym numerze artykuły o obrazie polskiego inteligenta w wybranych motywach filmowych lat 1968-1990 oraz o historii ruchu anarchistycznego w Polsce od lat osiemdziesiątych XX w.6.
„Przegląd Historyczny” jest kwartalnikiem wydawanym przez Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1973 r. Numer 2/2020 „Przeglądu Historycznego” poświęcony jest plotkom, pomówieniom i pogłoskom. Rafał Dobek zapoznaje czytelników z wpływem plotek i pomówień na sytuację polityczną II Cesarstwa (1852-1870). Najczęściej pojawiały się plotki o kolejnych rewolucjach w Paryżu, o barykadach, stanach oblężenia, udanym bądź nieudanym zamachu na cesarza. Możni czy duchowni pojawiali się też w negatywnym kontekście w plotkach o charakterze gospodarczym – np. o zamiarze przywrócenia dziesięciny.7 Plotce i pogłosce w Galicji poświęca swój artykuł Tomasz Kargol.8 Autor dzieli źródła odnoszące się do tematu pogłosek na 3 grupy. Pierwszą stanowią źródła będące wytworem działalności administracji państwowej i władzy sądowniczej. Drugą grupę stanowi korespondencja oraz pamiętniki. Trzecią grupę stanowi prasa.
Piotr Hummel natomiast podejmuje temat plotek roznoszonych przez służbę domową na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej przełomu XIX i XX w. 9.
1 M. Jakubiak : Jan Czochralski – pionier światowej elektroniki i inżynierii materiałowej. Dzieje Najnowsze. – 2020, nr 2, s. 5-23.
2 Tamże, s. 6.
3 R.Kuśnierz : „Dobrze jest już wtedy, gdy nie jest bardzo źle”…, czyli o sytuacji wsi ukraińskiej po Wielkim Głodzie. Dzieje Najnowsze. – 2020, nr 2, s. 49-72.
4 T.Wolsza : Mąż stanu polskiej emigracji. Władysław Anders 1945-1970. Dzieje Najnowsze. – 2020, nr 2, s.99-132.
5 Tamże, s. 129.
6 R.Domke : Obraz intelektualisty we współczesnym dyskursie filmowym lat 1968-1990. Dzieje Najnowsze. – 2020, nr 2, s. 155-181, P.Malendowicz : Odrodzenie i kształtowanie sie ruchu anarchistycznego w Polsce od lat osiemdziesiątych XX w. Dzieje Najnowsze. – 2020, nr 2, s. 183-198.
7 R.Dobek : Plotka i pomówienie jako oręż w walce opozycji z francuskim II Cesarstwem (1852-1870). Przegląd Historyczny. – 2020, nr 2, s. 257-271.
8 T.Kargol : Plotka i pogłoska w życiu społecznym i politycznym Galicji w drugiej połowie XIX w. (1867-1914). Przegląd Historyczny. – 2020, nr 2, s. 273-287.
9 P.Hummel : Wielkomiejska służba domowa jako siewca plotek oraz obiekt „pańskich pomówień” na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej przełomu XIX i XX w. Przegląd Historyczny. – 2020, nr 2, s. 335-350.