Priorytety men 2021/2022
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
autor: Małgorzata Zaremba























autor: Małgorzata Zaremba
https://centrumcyfrowe.pl/
https://programyrekomendowane.pl/
https://assets.wakelet.com/logo/wklt-blue.svg
autor: Izabela Łada
Multimedia dostępne w BP w Ostrołęce pomocne w realizacji tego kierunku (wybór).







Trening słuchowy Magdaleny Krawczun : [Dokument dźwiękowy] : melodie, dźwięki, piosenki : pomoc dla nauczycieli, terapeutów i rodziców przy pracy z dziećmi. – Wrocław : Wydawnictwo Continuo, [2015]. CD 1780
Trening słuchu – naucz się rozróżniać głoski [Dokument elektroniczny] / redaktor prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1507
Jąkanie – trening płynnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1510
Natura [Pomoce dydaktyczne]. Dziesięciominutowe wyzwanie dla Twojego umysłu. Ile jesteś w stanie zapamiętać w ciągu 10 sekund? – Wielka Brytania : The Green Board Game ; Kraków : Albi Polska Sp z o.o., 2017. PD 59
Ubongo [Pomoce dydaktyczne] : Szalona gra, która rozkręci twój mózg / Grzegorz Rejchtman ; ilustracje Bernd Wagenfeld, Karl Homes, Nicolas Neubauer. – Warszawa : Egmont Polska Sp. z o.o., 2020. PD 239
Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Captain Macaque ; Hiszpania : SAS Captain Macaque ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2017. PD 131
Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania : Dzieci / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Zygomatic Games ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2021. PD 286
Dzieciaki naśladują zwierzaki [Teka] : zestaw kart do wykorzystania w terapii integracji sensorycznej / Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. GF 64
Uważność i spokój żabki [Dokument dźwiękowy] : 11 ćwiczeń uważności dla dzieci od 5 do 12 lat / Eline Snel ; przekład Matylda Falkiewicz ; redakcja Jolanta Tadeusiak, Blanka Łyszkowska. – Warszawa : Wydawnictwo CoJaNaTo, [2015]. CD 2040 pojedyncza [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1918
Jak bezpiecznie korzystać z… [DVD] : portali społecznościowych? / reż. Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : TUTTO Arts & Media : 2013. DVD 2073
Hejt – przemoc w Internecie [DVD] / reżyseria Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : Multieducatio.pl, 2018. DVD 3550
Cyfrowy świat [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVD 3692, 4384
W realu i w sieci [DVD] : edukacja medialna / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, copyright 2020. DVD 4124, 4382
W cyfrowym labiryncie [DVD] : edukacja medialna / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, copyright 2020. DVD 4123, 4381
W pułapkach netu [DVD] : edukacja medialna / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, copyright 2020. DVD 4125, 4383
Więcej zbiorów na ten temat można znaleźć w katalogu on-line Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
autor: Edyta Dobek
Wsparcie dzieci i dorosłych w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19
Wykaz artykułów z czasopism dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
- A po co komu relacje? / Marta Matuszewska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 110-115
- Bohaterowie Grimmowskich baśni i Covid-19, czyli „KoronaBajki” w dobie pandemii / Dorota Sadowska. // Guliwer. – 2021, nr 1, s. 30-45
- Budowanie poczucia wspólnoty / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 58
- Buduj na wartościach i marzeniach młodzieży / rozmowa z Leszkiem Szawińskim, pedagogiem i profilaktykiem, laureatem nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku w konkursie Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Rozmawiała Monika Pilch. // Remedium. – 2021, nr 3, s. 8-10
- COVID-19 – o lęku przed nieznanym / Anna Naruszewicz. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 6-8
- COVID-19 a depresja u sportowców / Oskar Hejmowski. // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2021, nr 2, s. 50-53
- COVID-19 a sytuacja przedszkola. Najnowsze wytyczne / Beata Patoleta. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 12 (116), s. 6-10
- COVID-19 a wykluczenie cyfrowe seniorów / Jacek Prądziński. // Poradnik Bibliotekarza. -2021, nr 1, s. 5-6
- Diagnoza dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w czasie pandemii COVID-19 / Mariusz Wielebski. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 43-50
- Dwa światy – jedna rzeczywistość : zdalna edukacja i powrót do szkoły „pod lupą” praktyków / Hanna Drzewiecka-Krawczyk, Agnieszka Baska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 91-98
- Dziecko, edukacja i pandemia – wybrane refleksje matki – pedagoga / Katarzyna Sadowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 43-58
- Dziecko w czasach zarazy : rozmowa z doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, Magdaleną Śniegulską / rozm. przepr. Kinga Bartkowiak. // Życie Szkoły. – 2020, nr 5, s. 10-14
- Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 24-28
- Etyczne podejmowanie decyzji w obliczu COVID-19 / przygotowane prze Kathryn Conley Wehrmann. // Praca Socjalna. – 2020, nr 2, s. 19-22
- Funkcjonowanie szkół w czasie pendemii – wnioski po pierwszych tygodniach działalności / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 12 (107), s. 13-18
- Jak sobie radzić z pandemicznym stresem / Melinda Wenner Moyer. // Świat Nauki. – 2021, nr 4, s. 32-37
- Jak żyć w czasach pandemii i nie zwariować? / Sylwia Pawłowska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 2-5
- Jaką lekcją jest doświadczenie epidemii COVID-19? / Kinga Kuszak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 9-23
- Kryzys epidemiczny w szkole – dynamika i konsekwencje / Aleksandra Kubala-Kulpińska. // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 9 (118), s. 55-58
- Kształcenie w przedszkolu, czasami na odległość / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 10, s. 6-9
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2 : wskazówki dla szkół / Barbara Woynarowska. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 2-5
- Moje dziecko (nie) idzie do szkoły – refleksja na temat przekraczania progu szkolnego w dobie pandemii / Anna Ratajczak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 59-63
- Myślmy o sobie dobrze! / z Tomaszem Bilickim rozmawiała Kinga Bartkowiak. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 10-13
- Nie taki straszny lęk : jak wspierać dzieci, kiedy się boją? / Agnieszka Ludorowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 33-36
- „Niecodzienna codzienność” ucznia w początkach pandemii – z doświadczeń pięcioklasistów / Małgorzata Dankowska-Kosman. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 4, s. 32-40
- Odpowiedzialność za najmłodszych – nie tylko w dobie pandemii / Katarzyna Kulesza. // Niebieska Linia. – 2020, nr 3, s. 6-9
- Opowieści, które wspierają w traumie / Katarzyna Schier. // Charaktery. – 2021, nr 3, s. 36-41
- Organizacja pracy przedszkola w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 6 (113), s. 18-23
- Organizacja pracy szkoły w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 9 (104), s. 23-28
- Osoby starsze w okresie izolacji spowodowanej pandemią Covid-19 (komunikat z badań) /Elżbieta Subocz, Katarzyna Ratuszyńska. // Praca Socjalna. – 2021, nr 2, s. 41-57
- Oswoić strach / Magdalena Śniegulska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 9-11
- Plan pomocy potrzebny od zaraz : sytuacja kobiet w kryzysie spowodowanym COVID-19 /Paulina Szczupaczyńska. // Niebieska Linia. – 2020, nr 2, s. 9-10
- Pomaganie osobom stosującym przemoc w czasie pandemii / Dorota Dyjakon. // Niebieska Linia. – 2020, nr 4, s. 21-23
- Program profilaktyczny SPINACZ jako wsparcie młodzieży w czasie pandemii / Maja Łoś, Andrzej Koc, Fundacja Wychowanie w Dialogu. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 65-77
- Przygotowanie do egzaminów w warunkach pandemicznych : jak wspierać uczniów? / Agnieszka Ludorowska. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 36-40
- Psychologiczne skutki pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 57-58
- Psychospołeczne skutki e-szkoły / Maciej Frasunkiewicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 8, s. 43-45
- Rozmowa w świecie nowych technologii i pandemii koronawirusa / Joanna Pruban. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 16-17
- Rozmowa ze sceptycznym uczniem / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 57
- Rozwój przedszkolaka w domu : o realizacji zadań z podstawy programowej poza przedszkolem / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 29-32
- Samopoczucie w e-szkole i jakość życia młodzieży w warunkach pandemii / Agnieszka Buczak. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 7, s. 29-40
- Sceny rodzinne w czasach pandemii / Anna Maria Nowakowska. // Niebieska Linia. – 2021, nr 1, s. 12-13
- Seniorzy i ich funkcjonowanie fizyczne, psychiczne i społeczne : uwagi na marginesie pandemii COVID-19 / Anna Sanecka. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 60-70
- Skutki uboczne izolacji społecznej u dzieci i młodzieży / Jolanta Kmita. // Remedium. – 2020, nr 9, s. 12-14
- Terapia w czasie zarazy / Storrada Grabińska-Ujda. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 3, s. 12-13
- Uczeń niepełnosprawny w wirtualnej rzeczywistości : wyzwania i efektywność zdalnego kształcenia uczniów z trudnościami rozwojowymi w czasie pandemii Covid-19 / Anna Zgrzebniak. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 82-90
- Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 51-53
- Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3/4, s. 30-32
- Wsparcie teraz najważniejsze / Agnieszka Litwa-Janowska ; rozm. AL. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 2, s. 12-14
- Wychowanie w dobie pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 55-56
- Wyobcowanie i samotność w obliczu zjawiska pandemii wśród uczestników warsztatów terapii zajęciowej / Żaneta Krzywoń. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 32-40
- Zagrożenia bezpieczeństwa dziecka we współczesnym świecie- wybrane problemy / Tomasz Sadowski. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 25-42
- Zdalnie, w trosce o relacje i dobrostan uczestników : o pracy w dziennych formach wsparcia w czasie pandemii / Katarzyna Stec, Aleksandra Dylejko. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 34-42
- Żeby czuli się bezpiecznie – uczniowie w sytuacji pandemii koronawirusa / Adriana Kłoskowska. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 55-58