+
Serwis prasowy 1/2017W bieżącym Serwisie Prasowym polecamy czasopisma dla nauczycieli przedszkoli oraz nauczania początkowego.
„Monitor Dyrektora Przedszkola” jest miesięcznikiem podejmującym tematy dotyczące organizacji pracy przedszkola zgodnie z aktualnym prawem i przepisami, realizacji zajęć z uwzględnieniem zmian w zakresie organizowanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Czasopismo pomaga właściwe zaplanować i realizować nadzór pedagogiczny.
Czytelnicy znajdą tu również wytyczne inspektorów PIP, Sanepidu, Straży Pożarnej oraz NB, zasady zatrudniania i oceniania nauczycieli oraz pracowników samorządowych, a także dokumentację osób odpowiedzialnych za pierwszą pomoc i ewakuację. „Monitor Dyrektora Przedszkola” dostępny jest w Czytelni Biblioteki Pedagogicznej od 2015 r.
W numerze 2/2017 „Monitora Dyrektora Przedszkola” Wiesława Dąbrowska porusza zagadnienie wniosków z nadzoru pedagogicznego i ich znaczenia w budowaniu jakości pracy przedszkola1. Autorka podkreśla, ze wnioski należy formułować mądrze i odważnie, nawet jeśli nie są pozytywne. „Tylko rzetelne sprawowanie nadzoru pedagogicznego wraz z właściwą analizą i oceną daje możliwość określenia realnych wniosków i podjęcia adekwatnych działań”2.
Marta Handzlik w swoim artykule wyjaśnia kwestie prawne związane z funkcjonowaniem rady pedagogicznej w przedszkolu3. Autorka informuje m. in. kto wchodzi w skład rady pedagogicznej, jakie są zadania i kompetencje rady pedagogicznej.
Metody pracy z dziećmi w przedszkolu charakteryzuje Aneta Buczkowska4. Autorka opisuje metody oglądowe, słowne i praktycznego działania (czyli metody czynne) oraz podaje przykłady wykorzystania aktywności ruchowej i tańca, metody aktywne oraz techniki parateatralne.
W numerze 2/2017 „Monitora Dyrektora Przedszkola” przeczytamy również m.in. o doskonaleniu zawodowym nauczycieli, o dotacjach w niepublicznym przedszkolu oraz o raporcie z ewaluacji5.
„Życie Szkoły” jest miesięcznikiem poświęconym edukacji wczesnoszkolnej. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1963 r.
W numerze 2/2017 Małgorzata Łoskot porusza zagadnienie dzieci autystycznych i z zespołem Aspergera6. Autorka stara się wyjaśnić etiologię autyzmu i odpowiedzieć na pytanie o przyczyny wzrostu zachorowań. Małgorzata Łoskot podkreśla znaczenie wczesnej diagnozy. „Niedopuszczalne jest diagnozowanie u dziecka zespołu Aspergera wyłącznie na podstawie obserwacji rodziców i nauczycieli oraz wyników poradnianych badań psychologiczno-pedagogicznych7.
Nauczycieli z pewnością zainteresuje artykuł Ewy Ostarek pt.: „Kinezjologia edukacyjna w nauczaniu dzieci młodszych”8. Autorka wyjaśnia czym jest kinezjologia edukacyjna oraz podkreśla znaczenie naszego mózgu. Ewa Ostarek opisuje ćwiczenia ruchowe oraz ćwiczenia dodające energii. „Gimnastyka Umysłu daje szeroki wachlarz na wszechstronny rozwój dzieci.[…] Metoda ta wspiera rozwój dzieci, które posiadają swoiste problemy z nauką, jak i rozwija umysły dzieci, które nie posiadają żadnych deficytów.9„
Halina Wachowska pisze o indywidualizacji nauczania języka obcego.10 Autorka twierdzi, że podczas indywidualizacji należy uwzględnić możliwości poznawcze ucznia, tempo uczenia się, styl uczenia się, zainteresowania i chęć do nauki.
W numerze 2/2017 „Życia Szkoły” przeczytamy również o zaburzeniach percepcji wzrokowej, matematycznych zabawach logicznych oraz scenariusze zajęć.11
1 Mądrowska W.: Wnioski z nadzoru pedagogicznego – ważny element budowania jakości pracy. Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 4-9
2 Tamże, s. 8
3 Handzlik M. Rada pedagogiczna w przedszkolu. Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 41-43
4 Buczkowska A. : Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Cz. 1. Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 15-19
5 Szataniak A.: Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kilka słów o tym, jak sprawnie podnosić poziom dydaktyczno-wychowawczy placówki przedszkolnej. Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 20-24, Pecyna M.: Dotacje w niepublicznych przedszkolach od I stycznia 2017 roku – zmiany w przepisach. Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 54-58, Pecyna M. : Komu i w jakiej formie zaprezentować raport z ewaluacji? Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2017, nr 2, s. 47-49
6 M.: Uczeń ze „szczyptą autyzmu”. Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 2-5
7 Tamże, s. 3
8 Ostarek E. : Kinezjologia edukacyjna w nauczaniu dzieci młodszych. Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 6-12
9 Tamże, s. 12
10 Wachowska H.: Indywidualizacja nauczania języka obcego w grupie zróżnicowanej. Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 13-16
11 Szczepkowska E. : Zaburzenia percepcji wzrokowej. Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 17-23 , Piechota F., Szymczak E.: Matematyczne zabawy logiczne dla dzieci na pierwszym etapie kształcenia. Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s.33-35
+
Serwis prasowy 2/2017Zachęcamy do lektury „Remedium” – miesięcznika poświęconego profilaktyce problemowej i promocji zdrowia psychicznego. W zbiorach Czytelni Biblioteki Pedagogicznej dostępne są roczniki od 1993.
W numerze 4/2017 tematem miesiąca są szkoły typu Montessori. Katarzyna Nowak wyjaśnia źródła nowej pedagogiki XX wieku oraz idee Montessori1. Autorka przypomina początki ruchu Montessori w Polsce. ” Elementy pedagogiki Montessori są całkiem naturalnie obecne w tradycyjnym nauczaniu, a nakierowanie na rozwój kreatywności, pozytywnej samooceny oraz sprzyjanie rozwojowi dzieci należą do kompetencji każdego nauczyciela. Mocną stroną metody Montessori jest brak presji wywieranej na dzieci w postaci ocen. Jednak taki system jest możliwy także dlatego, ze edukacja ta nie jest masowa, tak jak jest nią z konieczności edukacja publiczna2.
Katarzyna Kwiatkowska w swoim artykule podejmuje problem adopcji3. Rodzice adopcyjni zmagają się z różnymi problemami wychowawczymi. Następuje odcinanie się od szerszego otoczenia, poczucie zawstydzenia zaistniałymi problemami oraz strach przed oceną. W tej sytuacji nieocenionym źródłem energii i otuchy dla rodziców adopcyjnych będzie grupa wsparcia. Autorka opisuje jak można zbudować system wsparcia, do kogo można zwrócić się o pomoc, w jaki sposób tłumaczyć otoczeniu zachowania dziecka ze specjalnymi potrzebami.
Temat eurosieroctwa porusza Janusz Rusaczyk4. Autor wyjaśnia jakie psychologiczne skutki rozłąki z rodzicami można zaobserwować u dzieci, np. utrwalanie poczucia izolacji, obojętności. zaburzenia mowy, zaburzenia snu, dolegliwości psychosomatyczne, stany depresyjne.
W numerze 4/2017 „Remedium” przeczytamy również o zainteresowaniu mediów samobójstwami, o rodzinach zrekonstruowanych i władzy rodzicielskich5.
Pokrewną tematykę podejmuje czasopismo „Niebieska Linia”. Jest to dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy. W Bibliotece Pedagogicznej dostępne są roczniki od 2012r.
Numer 1/2017 „Niebieskiej Linii” poświecony jest Marii Łopatkowej – twórczyni pedagogiki serca. Poza tym przeczytamy o cenie przemocy w związkach6. Dorota Dyjakon opisuje konsekwencje przemocy, jakie ponoszą jej ofiary i sprawcy. Zastanawia się, czy można wybaczyć przemoc i jak ten proces przebiega.
Numer 1/2017 „Niebieskiej Linii” poświecony jest Marii Łopatkowej – twórczyni pedagogiki serca. Poza tym przeczytamy o cenie przemocy w związkach6. Dorota Dyjakon opisuje konsekwencje przemocy, jakie ponoszą jej ofiary i sprawcy. Zastanawia się, czy można wybaczyć przemoc i jak ten proces przebiega.
Motywy zachowań agresywnych stara się wyjaśnić Eliza Śliwińska7. Autorka analizuje zależności miedzy płcią a agresją oraz opisuje agresję wrogą i instrumentalną. Przedstawia czynniki odpowiedzialne za zachowania agresywne m.in. dążenie do władzy i społecznego splendoru, niezaspokojone potrzeby oraz niedostatek asertywnych umiejętności, doświadczanie dyskomfortu psychicznego.
Poza tym w numerze 1/2017 „Niebieskiej Linii” przeczytamy o etyce w zawodzie psychologa, o dialogu motywującym w pracy z osobami doświadczającymi przemocy8.
Poza tym w numerze 1/2017 „Niebieskiej Linii” przeczytamy o etyce w zawodzie psychologa, o dialogu motywującym w pracy z osobami doświadczającymi przemocy8.
1 Nowak K.: Alternatywy nauczania – szkoły Montessori. Remedium. – 2017, nr 4, s. 2-4
2 Tamże, s. 4
3 Kwiatkowska K. Wspierające otoczenie a powodzenie adopcji. – 2017, nr 4, s. 12-13
4 Rusaczyk J.: Eurosieroctwo w rozwoju dziecka. Remedium. – 2017, nr 4, s. 18-19
5 Romański R.: Media wobec samobójstw. Remedium. – 2017, nr 4, s. 26-27, Kożuchowska M.: Rodziny zrekonstruowane. Remedium. – 2017, nr 4, s. 16-17, Romański R. Władza rodzicielska. Remedium. – 2017, nr 4, s. 14-15
6 Dyjakon D.: Cena przemocy w związkach – konsekwencje u ofiar i sprawców. Niebieska Linia. – 2017, nr 1, s. 4-7
7 Śliwińska E. : Motywy zachowań agresywnych. Niebieska Linia. – 2017, nr 1, s. 7-10
8 Bednarek D.: Etyka w zawodzie psychologa. Niebieska Linia. – 2017, nr 1, s.17-18, Kita B.: Dialog Motywujący w pracy z osobami doświadczającymi przemocy. Niebieska Linia. – 2017, nr 1, s. 11-13
+
Serwis prasowy 3/2017„Dyrektor Szkoły” jest miesięcznikiem kierowniczej kadry oświatowej. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce jest dostępny od 1994 r.
W numerze 10/2017 Andrzej Jasiński zaprezentował wyniki analizy formalnej układu treści, proporcji ilościowych oraz celów kształcenia i zadań szkoły przedstawionych w projektowanej podstawie programowej dla liceum i technikum. Autor porównał te elementy z obowiązującą obecnie podstawą programową kształcenia ogólnego dla III i IV etapu kształcenia1. Andrzej Jasiński stwierdza, że „jedną z ważniejszych (i czasochłonnych oraz kapitałochłonnych) konsekwencji wprowadzanych zmian będzie obowiązek analizy przez dyrektora dopuszczanych do użytku szkolnego programów nauczania pod kątem ujęcia w nich wskazanych warunków i sposobu realizacji (oraz zapewnienie materialnej bazy do ich spełnienia), a także występowania korelacji międzyprzedmiotowej, zastępującej integrację międzyprzedmiotową)”2.
Magdalena Goetz w artykule pt.”Szkolna społeczność w obliczu reformy” stara się przewidzieć z jakimi trudnościami będą się mierzyć nauczyciele, rodzice, uczniowie po wejściu reformy edukacji3. Autorka proponuje działania dyrektora szkoły wspierające rodziców, uczniów i nauczycieli. Według niej „Uczniowie i rodzice chcą wiedzieć, na czym stoją, oczekują informacji, które pozwolą im na podjęcie ważnych i trafnych decyzji dotyczących przyszłości. Potrzebują też przyjaznego środowiska szkolnego. Nauczycielom z kolei niezbędna jest stabilizacja zatrudnienia […]4.
Nowoczesne zarządzanie jest przedmiotem artykułu Jarosława Kordzińskiego5. Autor omawia najbardziej dziś atrakcyjny model funkcjonowania turkusowych organizacji. Opiera się on na trzech filarach: samozarządzaniu (osobiste przejmowanie odpowiedzialności), dążeniu do celu (praca bazująca na misji) oraz słuchaniu ewolucyjnego celu (pełne dopasowanie do wyzwań rzeczywistości).
W numerze 10/2017 Dyrektora Szkoły czytelnicy przeczytają również o nauczaniu domowym, nowych zasadach w SIO oraz o aspektach pracy z uczniami klas VII i VIII6.
Czasopismem, do lektury którego zachęcam jest „Meritum”. Jest to kwartalnik wydawany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Współwydawcą pisma jest Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Kwartalnik dostępny jest w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce od 2006 r.
Numer 2/2017 „Meritum” poświęcony jest trudnościom wychowawczym. Łukasz Srokowski analizuje problem konfliktów w klasie w ujęciu socjologicznym7. Autor przedstawia wizję konfliktów w klasie – jako zjawiska nie tylko normalnego, ale wręcz pożądanego, bo stanowiącego dla nauczyciela szansę. Według Łukasza Srokowskiego nauczyciel może wykorzystać konflikt do „realizacji celów edukacyjnych dotyczących kształtowania umiejętności i postaw społecznych – zarówno w klasach najmłodszych jak i starszych”8.
W kolejnym artykule Elżbieta Płóciennik przedstawia propozycje rozwiązywania problemów szkolnych9. Autorka zaleca nauczycielom korzystać z zasad edukacji dla mądrości, która jest celowo organizowanym procesem systematycznego nauczania-uczenia się mądrego myślenia i działania podczas rozwiązywania różnorodnych problemów edukacyjnych i życiowych.
Stanisław Bobula podkreśla związek niewłaściwego zachowania uczniów z chęcią zaspokojenia ich potrzeb10. Stwierdza on, że „to, co naprawdę będzie motywowało uczniów do zmiany, to pokazanie im, że mogą stawać się lepszymi ludźmi, ze człowieczeństwo to ciągłe dążenie do doskonałości ( z akceptacją do tego, czym jesteśmy tu i teraz)”11.
Polecam również artykuł prezentujący wyniki ogólnopolskich badań „Nastolatki 3.0” zrealizowanych przez NASK w roku 2016, opisujące aktywności nastolatków w Internecie, edukacyjną rolę Internetu oraz zagrożenia i sposoby reagowania na przemoc12.
1 Jasiński A.: Podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 18-22.
2 Tamże, s. 22.
3 Goetz M.: Szkolna społeczność w obliczu reformy. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 32-36.
4 Tamże, s. 32.
5 Kordziński J.: Zarządzanie turkusową szkołą. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 38-40.
6 Majorczyk M.: Nauczanie domowe. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 42-45; Sewastianowicz M.: SIO na nowych zasadach. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 52-54; Janiszewska B.: Jak pracować z uczniami klas VII i VII. Dyrektor Szkoły, 2017, nr 10, s. 62-65.
7 Srokowski Ł. : Procesy grupowe i konflikty w klasie – spojrzenie socjologiczne. Meritum, 2017, nr 2, s. 2-6.
8 Tamże, s. 2.
9 Płóciennik E.: Edukacja dla mądrości, czyli jak rozwiązywać problemy szkolne. Meritum, 2017, nr 2, s. 7-13.
10 Bobula S.: Wpływ na niewłaściwe zachowania uczniów poprzez zaspokajanie ich potrzeb i wzmacnianie poczucia własnej wartości. Meritum, 2017, nr 2, s. 20-25.
11 Tamże, s. 25.
12 Wrońska A., Lange R.: Internet w życiu nastolatków – doświadczenia polskie. Meritum, 2017, nr 2, s. 67-77.
SERWIS PRASOWY 4/2017
W bieżącym numerze Serwisu Prasowego zostaną omówione niektóre czasopisma metodyczne dla nauczycieli.
Czasopismo „Biologia w Szkole” jest dwumiesięcznikiem. W podtytule zawarto informację, że uwzględnione są treści dotyczące przedmiotu szkolnego Przyroda. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki (z przerwami) od 1957 roku. Numer 6/2017 „Biologii w Szkole” poświęcony jest miastu Vancouver w Kanadzie. Jest ono przykładem tego, jak można stworzyć ekologiczne miasto: pełne zieleni, nowatorskich proekologicznych rozwiązań i przyjaznych człowiekowi przestrzeni. O zielonej perle Kanady napisały Iwona Melosik i Dorota Nowinka1.
Mandarynka to wschodnioazjatycka kaczka. Bajecznie ubarwione samce mandarynki stały sie inspiracją dla strojów chińskich możnowładców – mandarynów. Artykuł na ten temat opublikował Marek Stajszczyk2. Autor wyjaśnia jak ten gatunek przywędrował do Europy, jak wygląda życie rodzinne mandarynek, jaka jest liczebność tej populacji oraz z jakimi zagrożeniami się spotyka. Osobliwością mandarynki jest lokowanie przez samicę gniazda w dziupli. Może być ona wykuta przez dzięcioła czarnego lub wypróchniała, np. w miejscu złamanego konaru.
Nauczyciele i wychowawcy wielokrotnie w ciągu dnia muszą podejmować różne decyzje. Małgorzata Łuba zaproponowała w swoim artykule liczne ćwiczenia, które mają za zadanie wykształcenie umiejętności dokonywania lepszych wyborów i sposoby ich komunikowania otoczeniu, aby znalazły aprobatę i uznanie3.
Z myślą o nauczycielach opublikowano artykuł Aliny Jakubowskiej pt.”Odkrywamy tajemnice zmysłów”4. Autorka proponuje cykl prostych, nie wymagających nakładów finansowych eksperymentów, wyjaśniających niektóre tajemnice zmysłów.
Czasopismo „Fizyka w Szkole” wydawane jest jako dwumiesięcznik w Agencji AS Józef Szewczyk. W Bibliotece Pedagogicznej przechowywane jest z przerwami od 1955 r. W numerze 5/2017 „Fizyki w Szkole” czytelnicy mogą znaleźć wiele ciekawych informacji. Tomasz Kubiak przybliża temat ultrasonografii i jej zastosowanie w medycynie5. Autor wyjaśnia zachowanie się fali akustycznej w ciele człowieka, opisuje aspekty techniczne ultrasonografii oraz charakteryzuje ultrasonografię dopplerowską.
Zbigniew Wiśniewski w swoim artykule przedstawia historię powstania współczesnych tranzystorów krzemowych6.
Od 1 września w klasie VII realizowana jest nowa podstawa programowa z fizyki. Nauczyciele tego przedmiotu z zainteresowaniem przeczytają artykuł Waldemara Reńdy pt.”O kinematyce w klasie VII”7. Autor analizuje nową podstawę programową oraz podpowiada na jakie zagadnienia warto zwrócić szczególną uwagę.
Tadeusz Wibig w przystępny sposób przybliża sylwetkę Archimedesa i jego odkrycia8. Archimedes był nie tylko fizykiem, ale również matematykiem. Był również znany ze swej działalności praktycznej – był wynalazcą. Wynalazł urządzenie służące do zatapiania wrogich okrętów oraz tzw. śrubę Archimedesa..
Kolejnym dwumiesięcznikiem przeznaczonym dla nauczycieli jest „Matematyka”. Czasopismo dostępne jest w Bibliotece Pedagogicznej od 1967 r.
W numerze 6/2017 „Matematyki” opublikowano materiały metodyczne dla nauczycieli, m.in. krzyżówkę matematyczną, domino matematyczne, grę logiczną oraz zadania dla starszych klas gimnazjów i zadania dla młodszych i starszych klas liceów. Mirosław Majewski jest autorem artykułu „Co z tym zerem” w którym wyjaśnia historię cyfry zero9. Temat ten można wykorzystać na zajęciach koła matematycznego.
1 Melosik Iwona, Nowinka Dorota : Vancouver – zielona perła Kanady. Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 4-9
2 Stajszczyk Marek : Mandarynka – orientalne piękno. Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 10-14
3 Łuba Małgorzata : Niepopularne i trudne decyzje. Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 25-30
4 Jakubowska Alina : Odkrywamy tajemnice zmysłów. Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 37-40
5 Tomasz Kubiak : Ultrasonografia, czyli fale akustyczne w służbie medycyny. Fizyka w Szkole. – 2017, nr 5, s. 4-9
6 Wiśniewski Zbigniew : Prehistoria układów scalonych. Fizyka w Szkole. – 2017, nr 5, s. 10-13
7 Reńda Waldemar : O kinematyce w klasie VII. Fizyka w Szkole. – 2017, nr 5, s. 14-18
8 Wibig Tadeusz : Archimedes z Syrakuz – Nie tylko prawo wyboru. Fizyka w Szkole. – 2017, nr 5, s. 26-27
9 Majewski Mirosław : Co z tym zerem. Matematyka. – 2017, nr 6, s. 35-36