+
Serwis prasowy 1/2019W bieżącym numerze Serwisu scharakteryzowane zostaną tzw. Zeszyty Kieleckie.
Na stronie Wydawnictwa Pedagogicznego ZNP czytamy: „Czasopisma przedmiotowo-metodyczne, tzw. Zeszyty Kieleckie ukazują się w każdym roku szkolnym. Komplet to 4 zeszyty, z których każdy liczy 112 stron. Przeznaczone są dla studentów i nauczycieli nauczania początkowego oraz języka polskiego w klasach IV-VI, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. […]
W każdym numerze znajdują się m. in.: gotowe materiały metodyczne: scenariusze lekcji z fragmentami lektur, zbiorem zadań i ćwiczeń z zakresu czytania ze zrozumieniem, analizy i interpretacje, nowatorskie pomysły na – kształcenie umiejętności pisania i mówienia, cykle lekcji i zajęć pozalekcyjnych, gotowe pomoce: karty pracy, testy, sprawdziany, teksty przewodnie, autorskie narzędzia metodyczne, materiały przygotowujące do egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych, scenariusze zajęć, programy i projekty integrujące treści przedmiotowe z językiem angielskim w edukacji wczesnoszkolnej i wiele innych”1.
Numer 2 2018/2019 „Języka Polskiego w Szkole Podstawowej” zawiera podtytuł „Specjalne potrzeby edukacyjne. Teoria i praktyka”. W tym zeszycie czytelnicy znajdą zagadnienia, które stanowią ogólne wprowadzenie do SPE ale również wypracowane rozwiązania metodyczne.
Kinga Solewicz analizuje stanowisko współczesnej szkoły wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych2. Autorka wymienia etapy pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posługując się KSPiU/ICF-CY wyróżnia trzy fazy procesu:
- Wstępną identyfikację problemu
- Diagnozę
- Konceptualizację programu pomocy i wsparcia.
Artykuł Marty Bolińskiej podejmuje problem SPE w kontekście prawnym3. Autorka przytacza krótką historie SPE, charakteryzuje modele edukacji związane ze specjalnymi potrzebami życiowymi oraz opisuje drogę definiowania SPE. Na koniec Marta Bolińska podpowiada jak rozpoznać SPE i jakie symptomy powinny zaniepokoić nauczyciela podczas pracy z uczniem.
Katarzyna Komorowska proponuje „Program Zajęć Integracji Sensorycznej – autyzm” oraz „Końcoworoczną wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia”4.
Kolejnym kwartalnikiem, który polecamy polonistom jest „Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej”. W numerze 2 2018/2019 Maria Cyran podejmuje temat prozy politycznej w pierwszych latach niepodległości5. Autorka przypomina twórczość pisarzy, którzy pojmowali swą twórczość jako swoiste powołanie: Juliusz Kaden Bandrowski, Andrzej Strug, Stefan Żeromski, Zofia Nałkowska.
Publikacja Ewy Palki zachęca nauczycieli do wykorzystania w swojej pracy technologii informacyjno-komunikacyjnych. Autorka proponuje Emaze – nowoczesne narzędzie do opracowania prezentacji6. Natomiast Agata Bogdańska radzi jak prowadzić bloga i szkolną gazetę internetową7.
W numerze 2 2018/2019 zamieszczono inne propozycje metodyczne. Jan Padlewski zachęca do realizacji warsztatów dziennikarskich. Ich tematem jest twórczość reportażowa tworzona pod kierunkiem Marka Millera8.
1 Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP http://wydped.pl/32-czasopisma (dostęp 27.02.2019)
2 Kinga Solewicz : Współczesna szkoła wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych. Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 7-19
3 Marta Bolińska : Specjalne potrzeby edukacyjne w literaturze przedmiotu i przepisach prawa. Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 20-37
4 Katarzyna Komorowska: Program Zajęć Integracji Sensorycznej – autyzm. Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 85-89, Końcoworoczna wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 90-97
5 Maria Cyran : Proza polityczna u progu i w pierwszych latach niepodległości . Cz. 1. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 7-25
6 Ewa Palka : Emaze – prezentacja inna niż wszystkie. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 51-84
7 Agata Bogdańska : Od kreatywności do autopercepcji. Blog i szkolna gazeta internetowa na lekcjach języka polskiego. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 85-92
8 Jakub Padlewski : Antyfundamentalizm reportażu. Warsztaty dziennikarskie. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2018/2019, nr 2, s. 93-100
+
Serwis prasowy 2/2019Od lat liderami na rynku czasopism popularnonaukowych są miesięczniki „Świat Nauki” i „Wiedza i Życie”. Oba periodyki dostępne są w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
Miesięcznik „Świat Nauki” jest polską edycją prestiżowego amerykańskiego magazynu popularnonaukowego Scientific American, którego pierwszy numer ukazał się w 1845 roku (najstarsze wydawane bez przerw pismo w Stanach Zjednoczonych).
„Świat Nauki” to pismo opiniotwórcze. O tym, jak istotną rolę zajmuje w tej kategorii pism, najlepiej świadczy przyznanie Scientific American w roku 2011 nagrody National Magazine Award for General Excellence (w świecie prasy odpowiednik Oscara) w kategorii „finance, technology and lifestyle”. Wysoki poziom edytorski, szeroka tematyka i atrakcyjna szata graficzna sprawiają, że zarówno Scientific American, jak i jego obcojęzyczne edycje, w tym polska – Świat Nauki – są postrzegane jako prestiżowe1.
W numerze 4/2019 „Świata Nauki” Barbara J. King opisuje doświadczanie rozpaczy wśród zwierząt po stracie bliskiej istoty. Naukowcy przez długi czas niechętnie przypisywali zwierzętom ludzkie emocje, w tym rozpacz po śmierci bliskich. U wielu gatunków obserwowano jednak zachowania wskazujące na to, że strata przyjaciela lub partnera może być dla zwierzęcia bolesnym przeżyciem. Autorka opisuje przypadek orki, która wydała na świat młode po półtorarocznej ciąży. Niestety 30 minut po porodzie noworodek zmarł. Matka nie mogła się z tym pogodzić. Podpływała od dołu do maleńkiego ciałka swojego dziecka i wypływała z nim na powierzchnię, a gdy ono opadało nurkowała za nim i powtarzała te czynność wiele razy. Ostatecznie po 17 dniach i przepłynięciu ponad 1500 km matka rozstała się z ciałem córki2.
Życie społeczne pawianów z Amboseli jest tematem artykułu Lydii Denworth3. Od ponad 50 lat naukowcy z Projektu Badania Pawianów z Amboseli opisują zachowania dzikich pawianów. Z danych wynika, że pawiany, które mają problemy we wczesnym dzieciństwie , zwykle zdychają młodziej niż te, które takich przeciwieństw nie napotkały. Nowe koncepcje wynikające z badań nad ewolucją mogą zmienić nasze rozumienie i podejście do zdrowia publicznego. Ludzie z problemami w dzieciństwie częściej zapadają na choroby. Czy silne relacje społeczne mogą niwelować to obciążenie?
Teorie spiskowe zagrażają naszemu bezpieczeństwu i demokracji. Okazuje się, że niektóre emocje zwiększają podatność na takie myślenie. Tym problemem zajmuje się Melinda Wenner Moyer4. Teorie spiskowe mogą prowokować ludzi do aktów przemocy, jak stało się to w przypadku strzelaniny w synagodze w Pittsburghu i wypływać na życie polityczne. Ludzie odczuwający strach i bezradność są szczególnie podatni na teorie spiskowe. Teorie spiskowe są wyrazem reakcji ludzi na złożoność czasów, w których żyjemy.
Czytelnicy znajdą również w 4 numerze „Świata Nauki” artykuły o osobliwościach klimatycznych przepowiadających upały, pożary i powodzie, o zaburzeniu maniakalnym i afektywnym dwubiegunowym, o dziwnych obiektach w kosmosie5.
Kolejnym popularnonaukowym periodykiem dostępnym w naszej Bibliotece jest „Wiedza i Życie”. Jest to najstarszy polski miesięcznik popularnonaukowy, ukazujący się od 1926 r. Łączy solidną niemal 90-letnią tradycję z nowoczesnym podejściem do upowszechniania osiągnięć nauki. Prostym, przystępnym językiem pisze o tym, co dzieje się w przodujących laboratoriach w Polsce i na świecie. W zrozumiały sposób prezentuje informacje o nowoczesnych technologiach i nowościach w poszczególnych dziedzinach nauki (matematyka, chemia, fizyka, astronomia, elektronika, informatyka). Autorami są dziennikarze popularnonaukowi, specjaliści w swoich dziedzinach. „Wiedza i Życie” jest na bieżąco z nowinkami technicznymi, informuje o ciekawych wydarzeniach, związanych z nauką i edukacją, prezentuje ciekawostki i wyjątkowe zjawiska, zaś wszystko jest ilustrowane atrakcyjnymi zdjęciami6.
W numerze 4/2019 „Wiedzy i Życia” Paulina Kłos-Wojtczak podejmuje ważny temat grupy krwi7. „Znajomość grupy krwi jest niezbędna np. podczas transplantacji narządów czy transfuzji. Okazuje się jednak, że ma ona szersze znaczenie – może powiedzieć sporo o predyspozycjach do określonych chorób, a nawet ryzyku pojawienia się demencji i innych zaburzeń poznawczych”8. Chyba nikt nie chce się zestarzeć. Dlatego od dawna poszukuje się metod pozwalających na opóźnienie albo zamaskowanie widocznych objawów upływu czasu. Coraz więcej osób pragnie też poprawić niedostatki (rzeczywiste, a czasem urojone) urody. Nad tym problemem pochyla się Mirosław Dworniczak9. Natomiast Agnieszka Krzemińska opisuje historię i współczesne trendy w noszeniu peruk10. „Nosimy na głowach sztuczne włosy od tysięcy lat. Po co się męczymy w ciężkich perukach? Głównie z próżności i chęci tuszowania niedostatków urody, ale też po to, by pokazać swój status, bogactwo lub choć na chwilę stać się kimś innym”11.
W kwietniowym numerze „Wiedzy i Życia” przeczytamy także o dębach korkowych, skutkach oblodzeń samolotów, o tym, co żyje w naszych kranach12.
1 Świat Nauki [online].[Dostęp 9.04.2019]. Dostępny w : https://www.swiatnauki.pl/21,5.html
2 King Barbara J.: Smutek orki. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 30-33
3 Denworth Lydia : Życie społeczne pawianów z Amboseli. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 41-49
4 Moyer Melinda Wenner : Dlaczego wierzymy w teorie spiskowe. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 60-63
5 Mann Michael E.: Pogodowy wzmacniacz. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 50-57 ; Makin Simon : Nie(u)znana choroba. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 34-39 ; Moskowitz Clara : Najdziwniejsze obiekty w kosmosie. Świat Nauki. – 2019, nr 4, s. 22-27
6 Wiedza i Życie [online].[Dostęp 9.04.2019]. Dostępny w : https://www.wiz.pl/21,5.html
7 Kłos-Wojtczak Paulina : Na co skazuje nas grupa krwi? Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 36-38
8 Tamże, s. 36
9 Dworniczak Mirosław : Chemia w służbie urody. Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 48-51
10 Krzemińska Agnieszka : Peruka daje tupet. Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 56-61
11 Tamże, s. 57
12 Kornicka Katarzyna : Silny jak dąb. Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 26-30 ; Hołdys Andrzej : Zabójczy lód. Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 68-71 ; Świątkowska Katarzyna : Co żyje w polskich kranach? Wiedza i Życie. – 2019, nr 4, s. 52-55
+
Serwis prasowy 3/2019W bieżącym Serwisie Prasowym polecam czasopisma dotyczące ekologii i ochrony środowiska.
„Przyroda Polska” jest miesięcznikiem Ligi Ochrony Przyrody. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1993 r. W numerze listopadowym Krzysztof Fronczak zapoznaje nas z problemem pożarów lasów1. Nasze lasy charakteryzują się jednym z najwyższych w Europie Środkowej stopni zagrożenia pożarowego. Wpływ na to maja częste występowanie ekstremów temperatury powietrza i niespokojne ruchy powietrza. Poza tym przeważają u nas drzewa iglaste, które są bardziej podatne na ogień. Jednak wśród przyczyn pożarów pierwsze miejsce zajmują podpalenia. W 2018 r. stanowiły one prawie 41 proc. przyczyn pożarów w krajowych lasach ogółem. Autor artykułu przytacza dane z raportu NIK, z którego wynika, że lasy prywatne nie mają wystarczającego zabezpieczenia przeciwpożarowego. Lepiej wygląda sytuacja w Lasach Państwowych.
Artykuł Doroty Zawadzkiej opisuje przemieszczanie się młodych bielików2. Założono im nadajniki GPS/GSM przed wylotem z gniazda. Okazało sie, że większość ptaków pierwszy rok życia spędziło w promieniu 200 km od gniazda, ale odnotowano też przemieszczenia przekraczające w prostej linii nawet 2000 km od miejsca wyklucia. We wrześniu 2019 r. do ośrodka rehabilitacji zwierząt w Wigierskim Parku Narodowym trafił osłabiony, dorosły bielik. Po terapii antybiotykowej i rehabilitacji stan ptaka poprawił się. Ornitolodzy założyli mu nadajnik, dzięki czemu będzie możliwe śledzenie jego przemieszczania się.
Czasopismo „Przyroda Polska” zachwyca pięknymi zdjęciami uwieczniającymi faunę i florę. W numerze 11 obejrzymy m.in. fotorelację z życia sójek, poznamy węgorzycę – rybę z Bałtyku, będziemy podziwiać rykowisko jeleni.
„Aura” jest to miesięcznik Naczelnej Organizacji Technicznej poświęcony kształtowaniu i ochronie środowiska. Dysponujemy rocznikami od 1993 r. W numerze 10/2019 Leszek Karliński poświęca swój artykuł zagrożeniom i ochronie torfowisk3. Torfowiska odgrywają ważną rolę w kształtowaniu klimatu. Chronią przed szybkim osuszaniem i odpływem zasobów wodnych a z drugiej strony pełnią funkcję strefy buforowej w okresie podwyższonych stanów wód. Są również ostoja rzadkich gatunków roślin, zwierząt, grzybów i innych mikroorganizmów.
Artykuł Piotra Skubały podejmuje problem migracji u roślin wynikającej ze zmian klimatycznych4. „W warunkach globalnego ocieplenia, w poszukiwaniu optimum klimatycznego, rośliny wędrują w miejsca chłodniejsze. W ciągu ostatnich 140 lat prawie połowa gatunków zmieniła swój zasięg bądź zachowanie pod wpływem zmian klimatycznych. Gatunki migrują dzisiaj w tempie – średnio 1,75 km rocznie”5.
W numerze 10/2019 „Aury” przeczytamy również o Rodopach – górach Bułgarii, o problemie masowej turystyki w Tatrzańskim Parku Narodowym6.
1 Krzysztof Fronczak : Pali się! Przyroda Polska. – 2019, nr 11, s. 4-5
2 Dorota Zawadzka : Historia jednego bielika. Przyroda Polska. – 2019, nr 11, s. 12-13
3 Leszek Karliński : Torfowiska – zagrożenia i ochrona. Aura. – 2019, nr 10, s. 6-10
4 Piotr Skubała : Migracje u roślin jako konsekwencja zmian klimatycznych. Aura. – 2019, nr 10, s. 28-29
5 Tamże, s. 28
6 Piotr Siwek : Rodopy – tajemnicze góry Bułgarii. Aura. – 2019, nr 10, s. 20-25 ;Mateusz Wójtowicz, Wiktoria Sobczyk : Masowa turystyka jako problem Tatrzańskiego Parku Narodowego. Aura. – 2019, nr 10, Dodatek ekologiczny dla szkół nr 299, s. 1-4
+
Serwis prasowy 4/2019W bieżącym numerze „Serwisu Prasowego” zaprezentowano czasopisma metodyczne przeznaczone dla nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
„Wychowanie w Przedszkolu” jest miesięcznikiem ukazującym się na rynku wydawniczym od wielu lat. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1974 r.
W numerze 9/2019 „Wychowania w Przedszkolu” Monika Litwinow – kynoterapeutka – zachęca do zorganizowania wizyt psów w przedszkolu1. Autorka przybliża zawód kynoterapeuty (dogoterapeuty), charakteryzuje czworonogi, które będą mogły uczestniczyć w terapii oraz opisuje zasady przygotowania pomieszczeń przedszkola oraz dzieci przed takim spotkaniem. Monika Litwinow wymienia pozytywne rezultaty obcowania z psem, „…tj. nauka empatii, wrażliwość na dobro zwierząt, kontakt z alergenami, naukowo udowodnione podnoszenie poczucia zadowolenia i szczęścia w kontakcie z psem, redukcja stresu, rozwój motoryczny dzięki wspólnym ćwiczeniom z czworonogiem, zwalczanie nieśmiałości w kontakcie z właścicielem psa (również naukowo udowodnione), przełamywanie lęków i niepokojów, nauka odczytywania „psiej mowy”, podnoszenie świadomości związanej z poczuciem odpowiedzialności za posiadanie psa, motywacyjny charakter kontaktu z czworonogiem i wiele innych”2.
Do pracy metodą projektów zachęca w swoim artykule Beata Kozłowska3. Autorka proponuje temat „Wiewiórka”. Podczas realizacji projektu dzieci uczestniczą w wyprawach w teren, wykonują ćwiczenia badawcze, uczestniczą w spotkaniach z ekspertami, np. leśnikami.
Dorota Dziamska zajmuje się problemem wrażliwości dziecka w wieku przedszkolnym4. Autorka stwierdza, że „tak jak szata graficzna książki, tak wnętrze przedszkola, jego wystrój, cała zabudowa użytkowa tworzą specyficzną atmosferę, przekazują informacje, które mają wpływ na proces budowy wrażliwości przedszkolaków”5.Sytuacją edukacyjną jest również rozmowa dziecka z rodzicami o swojej pracy plastycznej zawieszonej na tablicy w przedszkolu, to również zabawa w ogrodzie i obserwacja szkolnego ogrodnika itp.
W czasopiśmie nauczyciele znajdą również scenariusze zajęć.
Miesięcznik „Życie Szkoły” dostępny jest w ostrołęckiej bibliotece od 1963 r. W numerze 8/2019 Małgorzata Wróblewska podpowiada w jaki sposób zachęcić dzieci i zainteresować ich czytaniem6. Autorka zaleca głośne czytanie, interpretowanie tekstu przez nauczyciela, wcielanie się w różne role, głosowe i mimiczne wyrażanie emocji. Doskonałym uzupełnieniem tematu będzie artykuł Małgorzaty Małyska, w którym proponuje gry i zabawy czytelnicze7.
Mało znanym zjawiskiem dysprakcji zajmuje się Aleksandra Kubala-Kulpińska8. „Dyspraksja jest zwykle postrzegana jako ograniczenie lub niedorozwój organizacji, koordynacji ruchu. Związane z nim mogą być problemy z wypowiadaniem się, percepcją lub myśleniem”9.
Inne tematy poruszane w numerze 8/2019 „Życia Szkoły” to wybiórczość pokarmowa, konflikty i problemy z komunikacją, sposoby mierzenia postępów uczniów.
1 Monika Litwinow : Przed świętami zaproś do przedszkola…psa!. Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 9, s.6-11
2 Tamże, s. 10
3 Beata Kozłowska : Odkrywamy świat przyrody – projekt „Wiewiórka”. Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 9, s.43-49
4 Dorota Dziamska : Sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość przedszkolaka. Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 9, s. 20-22
5 Tamże, s. 20
6 Małgorzata Wróblewska : Czy tanie czytanie może stać się drogie sercu dziecka? Życie Szkoły. – 2019, nr 8, s. 6-8
7 Małgorzata Małyska ” O Julku Tuwimie. Odkrywanie własnych bzików i talentów czytelniczych. Życie Szkoły. – 2019, nr 8, s. 9-15
8 Aleksandra Kubala-Kulpińska : Sposób na dyspraksję. Życie Szkoły. – 2019, nr 8, s. 21-25
9 Tamże, s. 21